Karabuk University

The portrayal of the femme fatale in George R. R. Martin’s A Song of Ice and Fire and Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale: Foucauldian Approach

Show simple item record

dc.contributor.author ALSAMARRAEI, Durar
dc.date.accessioned 2020-11-09T11:26:05Z
dc.date.available 2020-11-09T11:26:05Z
dc.date.issued 2020-10-23
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/968
dc.description.abstract ABSTRACT This research is an attempt to analyse the aspects of the femme fatale, and how the two writers George R. R. Martin and Margaret Atwood portrayed her in their novels A Song of Ice and Fire and The Handmaid’s Tale, with the differences and similarities between the two in portraying these characters in these two novels according to Foucault’s theories of power. The first chapter discusses the beginning of the femme fatale in literature and art, and explains the reasons that led to create and depict such a character in literature. It also discusses the history of the femme fatale, and how it was developed through literature, art, and cinema. The second chapter discusses the novel A Song of Ice and Fire, and how Martin through his story portrayed this term through many female characters, giving different deep details for every one of them, analysing and seeing into the inner reason behind being a femme fatale character in this novel. The third chapter deals with Margret Atwood’s The Handmaid’s Tale, and the difference that Atwood made in picturing the inner intentions of such characters, and how the society of Gilad affect women and how it reinforces the evil side of every person. Then the thesis ends with a conclusion, sums the most important results that figured from this study. ÖZET Bu çalışma, R. R. Martin’in A Song of Ice and Fire ile Margaret Atwood’un The Handmaid’s Tale adlı romanlarındaki ana karakterlerinden baştan çıkaran kadınları Foucault’un bakış açısı ile incelemektedir. İlk bölümde baştan çıkaran kadın kavramı edebiyatta ve sanatta geçmişten günümüze genel hatları ile ele alınmıştır. Baştan çıkaran kadın motifinin edebiyatta, sanatta ve sinemada kullanım biçimleri tartışılmıştır. İkinci bölümde, baştan çıkaran kadın motifi R. R. Martin’in A Song of Ice and Fire eserinde nasıl yansıtıldığı incelenmiş. Baştan çıkaran kadın motifinin nedenleri araştırılmıştır. Üçüncü kısımda, Margaret Atwood’un The Handmaid’s Tale adlı romanındaki baştan çıkaran kadın motifi incelenmiş ve kadınların bu davranışları arkasındaki sosyal ve kültürel nedenler araştırılmıştır. Tez iki romanın baştan çıkaran kadın motifleri arasında benzer ve farklı nedenleri ortaya koymaktadır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Femme Fatale, a Song of Ice and Fire, the Handmaid’s Tale, Martin, Atwood, Power, Manipulation en_EN
dc.subject Femme Fatale, Bir Buz ve Ateş Şarkısı, Hizmetçi Kızının Hikayesi, Martin, Atwood, Güç, Manipülasyon en_EN
dc.title The portrayal of the femme fatale in George R. R. Martin’s A Song of Ice and Fire and Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale: Foucauldian Approach en_EN
dc.title.alternative Femme fatale tasviri George R. R. Martin'in Buz ve Ateşin bir şarkısı ve Margaret Atwood’in Damızlık Kızın Öyküsü: Foucauldian Yaklaşmagi en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account