Karabuk University

Banka Yöneticilerinin Liderlik Tarzlarının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Libya Örneği

Show simple item record

dc.contributor.author ALNAGI, ABDALLAH AHMED A.
dc.date.accessioned 2020-11-17T11:20:53Z
dc.date.available 2020-11-17T11:20:53Z
dc.date.issued 2020-10-26
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/975
dc.description.abstract ABSTRACT Job satisfaction is one of the main elements of the success of any company. In other words, companies whose workers are more satisfied are expected to be more efficient and successful. Leadership is seen as a significant indicator and plays an important role between elements of job satisfaction. This thesis explores the types of current forms of leadership in Libyan banks and their effect on job satisfaction from the view point of the employees. The target group was 400 employees of Libyan banks and the population was 204 employees. The researcher created a questionnaire, used as a primary compilation source, consisting of three core elements: first part, questions on the demographic variables of the employees. The second section deals with the metrics of the Bank managers' present leadership styles in Libya and the third with the Bank's employees ' work satisfaction. A comprehensive survey of stratified workers at the Banks of Libya has been circulated with four hundred questionnaires. A total of two hundred and four questionnaires (51%) have been returned to the respondents. The findings of the research showed a strong positive association between autocratic leadership and employee’s job satisfaction, accompanied by a democratic form of leadership, whereas leisez-fair leadership shows a strong negative relation with employee’s job satisfaction.   ÖZ İş tatmini, herhangi bir şirketin başarısının ana unsurlarından biridir. Diğer bir deyişle, çalışanları daha memnun olan şirketlerin daha verimli ve başarılı olması beklenir. Liderlik önemli bir gösterge olarak görülmekte ve iş tatmini unsurları arasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu tez, Libya bankalarındaki mevcut liderlik türlerini ve çalışanların bakış açısından iş tatmini üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Araştırmanın evrenini, Libya bankalarının 400 çalışanı oluşturmakta olup çalışmamıza 204 çalışan katılmıştır. Araştırmacı, birincil derleme kaynağı olarak kullanılan ve üç temel unsurdan oluşan bir anketten yararlanmıştır: birinci bölüm, çalışanların demografik değişkenleri ile ilgili soruları, ikinci bölüm, Banka yöneticilerinin Libya'daki mevcut liderlik tarzlarının ölçütleriyle, üçüncü bölüm ise banka çalışanlarının iş tatmini ile ilgilidir. Libya Bankalarındaki çalışanlara yönelik kapsamlı bir anket çalışması yapılmış ve dört yüz anketle dağıtılmıştır. Geri dönüş iki yüz dört anket (% 51) olmuştur. Araştırmanın bulguları, otokratik liderlik ile çalışanın iş tatmini arasında demokratik bir liderlik biçimi eşliğinde güçlü bir pozitif ilişki olduğunu gösterirken, leisez-fair liderlik çalışanın iş tatmini ile güçlü bir negatif ilişki olduğunu göstermektedir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Bank Managers, Leadership Style, Employees, Job Satisfaction en_EN
dc.subject Banka Yöneticileri, Liderlik Tarzı, Çalışanlar, İş Tatmini. en_EN
dc.title Banka Yöneticilerinin Liderlik Tarzlarının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Libya Örneği en_EN
dc.title.alternative The Bank Managers’ Leadership Style And Its Impact On Employees’ Job Satisfaction In Libya en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account