Şen, ŞükrüYaşar, MustafaKoçar, Oguz2024-09-292024-09-2920182146-4987https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/320585https://hdl.handle.net/20.500.14619/11857Ağır sanayi ürünlerinin (demir çelik endüstrisi vb.) taşımasında dorseler önemli bir rol oynamaktadır. Dorseler taşıyacakları yükkapasitesine ve çeşidine göre farklı şasi (frame) ve kasa tiplerine sahip olabilirler. Dorselerin şasi tasarımlarında (mak. yük kapasitesigöz önüne alınarak) gereksiz ağırlıklardan kurtulmak için boşaltma işlemi yapılmaktadır.Bu çalışmada 26 ton kapasiteli açık kasa kuru yük dorsesi şasi ana taşıyıcısı incelenmiştir. Dorsenin nümerik modeli kurularak statikyük altında gerilme dağılımları belirlenmiştir. Strain gage kullanılarak şasi ana taşıyıcısı üzerinde farklı noktalarda gerilme ölçümlerigerçekleştirilerek modelin doğrulaması yapılmıştır.Sonuçlar incelendiğinde şasi ana taşıyıcısı üzerinde hafifletme için yapılan boşaltmanın gerilme yığılmalarına sebep olduğu, bunun dayorulma dayanımını olumsuz etkilediği ve servis ömrü dolmadan hasar riskini arttırdığı belirlenmiştir. Dorse tasarımını iyileştirmekiçin gerilme dağılımı, Emniyet katsayı (EKS) göz önüne alınarak yeni bir tasarım önerilmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDorse tasarımında stres dağılım analizi ve topoloji optimizasyonuArticle31613093205858