Ersoy, Ali FuatTuran, Nilay2024-09-292024-09-2920192148-1237https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.19.05.1103https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/345098https://hdl.handle.net/20.500.14619/10290Bu araştırma, sığınmacı ve göçmen öğrencilerin yaşadıkları ya da yaşamaları muhtemel olansosyal dışlanma ve çeteleşme sorununu ortaya koymak ve sorunu okul sosyal hizmeti kapsamındadeğerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, Karabük Sığınmacılar ve GöçmenlerleDayanışma Derneği (SGDD)’den yararlanan 7-20 yaş aralığında Türkiye’de öğrenim gören yada bir dönem görmüş olan 16 öğrenci araştırma örneklemine alınmıştır. Öğrencilerle yüz yüzegörüşme yapılarak araştırma verileri toplanmıştır. Araştırmada öğrencilerin okullardayaşadıkları sosyal dışlanma ve çeteleşme olguları analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilensonuçlara göre, sığınmacı ve göçmen öğrencilerin okullarda öğretmenleri tarafından ayrımcıtutumlara maruz kaldıkları, akademik başarı konusunda desteklenmedikleri, görmezdengelindikleri, arkadaşları tarafından ise etiketleyici ve yargılayıcı tavırlarla karşılandıkları tespitedilmiştir. Bu sonuçların sığınmacı göçmen öğrencileri devamsızlık yapmaya, akademik başarıyaduyarsız olmaya ittiği görülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin sorunlarıçözmede okullarda rehberlik servislerinin yetersiz kaldığı, uyuma yönelik faaliyetlerinyürütülmediği, çocukların rehberlik servisinden ve okullarda yer alan psikolojik danışmanlarınvarlığından haberdar olmadığı gözlenmiştir. Sorunların çözümüne yönelik sığınmacı ve göçmenöğrencilerle ilgili farkındalık yaratılmalı sadece sorunu yaşayan sığınmacı ve göçmen çocuklardeğil, okuldaki personel, öğrenciler ve veliler de bilgilendirilmelidir. Uyum programları vesorunların çözümüne yönelik yollar izlenerek okullarda bulunan rehberlik servisleri farklı meslekelemanlarınca (sosyal çalışmacı, psikolog) desteklenmeli ve okul sosyal hizmeti birimlerioluşturulmalıdır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSığınmacı ve göçmen öğrencilerde sosyal dışlanma ve çeteleşmeArticle10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.19.05.1103840282834509854