Özyürek, ArzuYurt, Neslihan2024-09-292024-09-292022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCF09miOg5IMO4hbFIl8-I_oaOBvoVBIQxTXxU49WZRrRhttps://hdl.handle.net/20.500.14619/14171Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Etik Değerler Ana Bilim Dalı (Disiplinlerarası)Bu çalışmada, anne-baba tutumlarının okul öncesi çocuklarının sosyal değer kazanımlarına etkisi incelenmiştir. Çalışmada ayrıca okul öncesi dönem çocuklarının sosyal değer kazanımıyla, çocuk ve anne-babaya ait bazı değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada, çalışma grubunu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 210 çocuk ve bu çocukların anneleri (n=210) oluşturmuştur. Çocuklara ilişkin veriler bireysel olarak ölçeğin uygulanmasıyla, anne-babalara ilişkin veriler ise annelerin doldurduğu ölçeklerle toplanmıştır. Veri toplamada "Kişisel Bilgi Formu", "Anne-Baba Tutum Ölçeği-ABTÖ A Formu", "Eşlerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği-EŞTÖ A Formu" ve "Okul Öncesi Sosyal Değer Kazanımı Ölçeği-SDKÖ" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, normallik dağılımları dikkate alınarak t Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon katsayısı ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, çalışma grubundaki çocukların orta üzeri düzeyde sevgi- hoşgörü, ortanın altında düzeyde saygı, işbirliği, sorumluluk, nezaket değerlerine sahip oldukları bulunmuştur. Çalışmada tek çocuğa sahip anneler baskıcı ve otoriter tutuma daha az sahipken çocuk sayısı arttıkça annelerin baskıcı ve otoriter tutumunun arttığı bulunmuştur. Çalışmada kız çocukların sevgi-hoşgörü değeri kazanımının erkeklerden daha fazla, saygı değeri kazanımının ise erkeklerden daha az olduğu bulunmuştur. Tek çocuk olanların nezaket değeri kazanımının kardeşi olan çocuklardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. Annelerin demokratik tutumu arttıkça çocukların işbirliği değeri kazanımının, babaların aşırı hoşgörülü tutumu arttıkça çocukların sorumluluk değeri ve genel olarak sosyal değer kazanımlarının, demokratik tutumu arttıkça çocukların nezaket değeri kazanımlarının arttığı bulunmuştur. Anne tutumlarının çocukların sosyal değer kazanımını yordamadığı, fakat babaların çocuklarına yönelik tutumları ve özellikle aşırı hoşgörülü tutumlarının, çocukların sosyal değer kazanımını yordadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Anne-Baba Tutumu; Okul Öncesi Dönem; Değer; Sosyal Değer KazanımıIn this study, the effect of parental attitudes on the social value acquisition of preschool children was investigated. In the study, it was also aimed to determine whether there is a significant difference between the social value acquisition of preschool children and some personal variables of the children and some personal variables of the parents. In the study carried out in the relational screening model in the 2020-2021, 2021-2022 academic year in Karabuk, the study group consisted of 210 children attending pre-school education institutions and their parents. "Personal Information Form", "Parental Attitude Scale-ABST", "Spouses' Child Raising Attitudes Evaluation Scale-ESTS" and "Preschool Social Value Acquisition Scale-SDQ" were used in data collection. Parametric methods were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was found that the children in the study group had above-average levels of love-tolerance, below-average levels of respect, cooperation, responsibility, and courtesy. In the study, it was found that while mothers with one child had less oppressive and authoritarian attitudes, as the number of children increased, mothers' oppressive and authoritarian attitudes increased. In the study, it was found that the gain of love-tolerance value of girls was higher than that of boys, and the acquisition of respect value was less than that of boys. It was found that the acquisition of kindness value for only children was higher than for children with siblings. It has been found that as mothers' democratic attitude increases, children's acquisition of cooperation value, as fathers' over-tolerant attitude increases, children's value of responsibility and social value gains in general, and children's acquisition of kindness value increases as their democratic attitude increases. It was found that maternal attitudes did not predict children's social value acquisition, but fathers' attitudes towards their children, and especially over-tolerant attitudes, predicted children's social value acquisition. Keywords: Parental Attitude; Preschool Period; Value; Social Value Acquisitiontrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingAnne baba tutumlarının okul öncesi çocuklarının sosyal değer kazanımlarına etkisinin incelenmesiAnalysis of the effect of parental attitudes on social value acquis of preschool childrenMaster Thesis1091749488