Aziz, HakimÖzcan, Hüsnü Akın2024-09-292024-09-292017https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vbVkXe1KChYWNElr1MuLZtGlqSlrDNkpG1_GMjG8qGLu6wXi3hHmafCMOkTJkDidhttps://hdl.handle.net/20.500.14619/14431Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim DalıGünümüzde geçerli olan serbest piyasa ortamında işletmeler yoğun bir rekabet içerisindedirler. Rekabette bir adım öne geçebilmek için yapılan çalışmalardan birisi de reklam yöntemine başvurmaktır. Reklam verenler ve üreticiler tanıtımını yaptıkları ürünlerde tüketicilerin bilgi eksikliğinden ve psikolojik anlamda reklamdan etkilenmesinden faydalanarak yanlış bilgilendirme yapabilmektedir. Aldatıcı reklam olarak ortaya çıkan bu eylemlere karşı tüketicilerin zarara uğramaması için korunmaları gerekmektedir. Evrensel olarak tüketicileri korumak için geliştirilen tüketici hakları ülkemizde de yasal olarak tüketicileri koruma altına almaktadır. Çalışmamız 3 bölüm halinde hazırlanmıştır. İlk bölümde haksız rekabet ve reklam kavramları üzerinde durulurken ikinci bölümde aldatıcı reklamlardan kaynaklı denetim ile Reklam Kurulu, Yargıtay ve Danıştay'ın aldatıcı reklamlar hakkında uygulamada verdiği bazı örnek kararlar incelenmiştir. Son bölümde tez konusuna ilişkin bir saha araştırması yapılmıştır. Bu tez çalışmasında Karabük Üniversitesi Adalet Meslek Yüksekokulu'nda öğrenim gören öğrencilerin haksız rekabetin bir türü olan aldatıcı reklamlara karşı tüketicilik bilinç düzeyleri ölçülmüştür. Çalışma sonucuna göre öğrencilerin aldatıcı reklamlar sonucu satın aldığı ürünlere karşı tazmin edilme haklarını kullanmak istediği ve temel tüketici haklarının yetkili makamlarca yeterince korunup korunmadığına ilişkin şüpheci bir algı benimsedikleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Haksız rekabet, yanıltıcı reklam, tüketici hakları, tüketicinin korunması.In today's free market environment, businesses are in intense competition. One of the works to get one step ahead of the competition is to apply to the advertising method. Advertisers and producers can misrepresent the products that they are promoting by taking advantage of consumers' lack of information and psychological impression. It is necessary for consumers to be protected against these actions defined as deceptive advertising. Consumer rights that are universally developed to protect consumers also legally protect consumers in our country. Our work has been prepared in 3 sections. In the first part, the concepts of unfair competition and advertising are emphasized, while in the second part, some examples of judgments made by the Advertising Board, the Supreme Court and the Council of State about deceptive advertising are examined. In the last part, a field survey on the thesis topic was conducted. In this thesis study consumer consciousness levels of students who are educated at Karabük University Vocational School of Justice have been measured against deceptive advertisements which are a kind of unfair competition. It has been found out that the students want to use their right to compensate for the products they buy as a result of deceptive advertising and have adopted a skeptical perception whether the basic consumer rights are adequately protected by the competent authorities. Keywords: Unfair competition, misleading advertising, consumer rights, protection of consumers.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessReklamcılıkAdvertising ; İşletmeHaksız rekabet türü olarak aldatıcı reklamlara karşı tüketici bilincini ölçmeye dayalı bir araştırma: Karabük Üniversitesi Adalet Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir araştırmaA research based on measuri·ng of consumers' awareness agai·nst decepti·ve adverti·sements as an unfai·r competi·ti·on type: a case study on the students from Karabük Uni·versi·ty Justi·ce Vocati·onal SchoolMaster Thesis1781492284