Koç, NurgünÇatalbaş, Serkan Gıyas2024-09-292024-09-292014https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKdT3NiAFykjvQao9A7LP308FWMyYlPwfspT3LT_YY7fwhttps://hdl.handle.net/20.500.14619/13446Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Ana Bilim DalıII. Dünya Savaşından sonra dünya güç dengeleri değişmiştir. Bu değişen Dünya'ya ayak uydurmak isteyen Türkiye Cumhuriyeti 1946 yılından itibaren çok partili yaşama geçmiştir. CHP içinden çıkan dört milletvekili Celal Bayar, Adnan Menderes, Fuat Köprülü ve Refik Koraltan Demokrat Parti'yi kurmuştur. 1950 yılında iktidarı devralan bu parti 1960 İhtilaline kadar ülkeyi tek başına yönetmiştir. Demokrat Parti'nin kültür politikaları CHP'nin kültür politikalarından farklı bir çizgide gelişmiştir. Özellikle Truman Doktrini ve Marshall Yardımı çerçevesinde ABD ile sıcak ilişkiler kurulmuş bu ilişkiler çerçevesinde Amerikan kültürü toplumu etkilemeye başlamış, bu etkiler eğitim ve sanatın hemen hemen her alanında kendini hissettirmiştir. Demokrat Parti'nin din dersini zorunlu hale getirmesi, imam-hatipler açması ve dini söylemleri CHP tarafından şiddetle eleştirilmiştir. CHP Demokrat Partinin laiklikten taviz verdiğini söylerken Demokrat Parti bunu din ve vicdan hürriyeti çerçevesinde değerlendirmiştir.Demokrat Partinin uyguladığı bu kültür ve eğitim politikaları günümüzde dahi hâlen tartışılmaya devam edilmektedir. Anahtar Sözcükler 1. Demokrat Parti 2. Kültür Politikaları 3. Din Politikaları 4. Atatürkçülük 5. Eğitim Kültür İlişkisiAfter Second World War, power of balances changed. Turkish Republic, wishing to keep up with this changing world, has transitted to the multi-party system since 1946. Four parliamentarians from CHP, Celal Bayar, Adnan Menderes, Fuat Köprülü and Refik Koraltan founded Democratic Party. This party took over the government in 1950 and ruled the country alone until the revolution in 1960. Culture policies of Democratic Party was different from CHP's. Within the frame of particularly Truman doctrine and Marshall aids, warm relationships were set up with USA. With these relationships Amarican culture began to affect society, these effects were felt almost every field of education and art. Democratic Party made religion lessons compulsory, opened religous high schools and made religious speeches which were criticized harsly by CHP. While CHP was claiming that Democratic part was appeasing secularism, Democratic party regarded it within freedom of thought and faith. Culture and education policies of Democratic Party are still discussed even at present time. Key Words: 1.Democratic Party 2.Culture Policies 3.Religion Policies 4.Kemalism 5.Relationship between Education and Culturetrinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiyasal BilimlerPolitical Science ; TarihDemokrat Parti dönemi kültür politikaları (1950-1960)Cultural policies in Democratic Party period (1950-1960)Master Thesis1611364886