Zavalsız, Yusuf SinanDagcı, Yüsra Soydas2024-09-292024-09-2920191303-3670https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/322317https://hdl.handle.net/20.500.14619/11830Yakın geçmişte hızla gelişmekte olan kitle iletişim araçları, toplumu doğrudan hedef almasısebebiyle sosyal değişmeyi derinden etkileyen faktörlerin başında gelmektedir. Kitle iletişim araçlarıamaca uygun kullanıldığında kültürün nesilden nesile aktarılmasını sağlayabilecek bir işleve sahiptir.Ancak yanlış kullanıldığında, özellikle çocukların ve gençlerin gelişiminde, dolayısıyla aile ve toplumyapısında bozulmalara neden olabilmektedir.Teknolojinin gelişmesiyle birlikte televizyon her eve girmiş, zamanla televizyon kanalları çoğalmayabaşlamıştır. İlk televizyon yayınının 1928 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleştiğidüşünülürse, o günden bugüne kapitalizmin temel ilkelerinden biri olan rekabet, kendini medya alanındada göstermiş, görsel medyayı hâkimiyeti altına almıştır. Medya, değişim içerisinde olan toplumu etkileyenen önemli aktörlerden biridir. Dolayısıyla görsel medya bugün başlı başına bir tüketim kültürüoluşturmaktadır. Tüketim kültürüne hizmet eden çok sayıda televizyon kanalının ilk sırada pazarladığıürünse televizyon dizileridir. Türkiye’de televizyon yayınının ilk başladığı yıl 1968’dir. O tarihten itibarentelevizyonlar her evde başköşeye oturtulmuş, evin bütün düzeni bu aletlere göre dizayn edilmiştir. 1986yılına kadar tek kanaldan yayın yapılmış, ancak bu tarihten sonra kanalların artış hızını takip etmekmümkün olmamıştır. Televizyon ve özelde televizyon dizileri tamamen postmodern hayatın bir parçasıhaline gelmiştir. Diziler hayatın merkezinde yer almaya başladığından beri kültür, örf adet, alışkanlıklar,değerler, yaşam biçimi ve aile yapısı değişime uğramıştır.Türk televizyonlarında yayınlanan dizilerin Türk toplum ve aile yapısına uygun olup olmadığı,araştırmamızın en önemli sorusudur. Küçük bir kutuda yayınlanarak tüketilen bu sanal hikâyelertoplumumuzu nereye götürmektedir. Çalışma kapsamında televizyon dizilerinin Türk toplum yapısındaortaya çıkardığı etkiler ele alınacaktır. Toplumun, televizyon dizileriyle birlikte değişen değerleri ilekapitalizmin aracı haline gelen görsel medyaya teslimiyeti ayrıca irdelenecektir.Araştırmada farklı yaş kategorilerinden 200 erkek, 200 kadın olmak üzere toplam 400 denek yeralmıştır. Anket uygulanan denekler; 100 kadın, 100 erkek, 50 genç kadın, 50 genç erkek, 50 kız çocuk,50 erkek çocuktur. Katılımcılar basit tesadüfî örneklem tekniğiyle Karabük halkından seçilmiştir.Son yıllarda internetin yaygınlaşması, sosyal medyanın aşırı kullanımı ile birlikte başta YouTubeolmak üzere yeni video izleme platformları ortaya çıkmıştır. YouTube’da günde 1 milyar saatten fazla videoizlenmesi, açılan kanallarda yayınlanan videoların televizyon dizileri gibi takip edilmesi, toplumuşekillendirme kabiliyeti tartışma götürmeyen ve milyonlarca kullanıcıya sahip olan televizyonun bundansonraki süreçte tahtını internete kaptırabileceğine de işaret etmektedirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessİletişimFilmRadyoTelevizyonKültürel ÇalışmalarTelevizyon dizilerinin toplum üzerindeki etkisi (karabük örneği)Article201118532231719