Yazar "Çetin, M. Hüseyin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Gmak yöntemi ile birleştirilmiş hardoks500 - st52 numunenin çekme dayanimi ve sertlik davranişinin incelenmesi(2020) Korkmaz, Şeyma; Çetin, M. Hüseyin; Adar, Muhammed; Orak, AbdulkadirMakine konstrüksiyonunda yüksek dayanım, aşınma ve korozyon direnci gibi farklı endüstriyelgereksinimlerin karşılanması farklı malzemelerin birlikte kullanımı ile sağlanabilir. Özellikle metalikmalzemelerin birlikte kullanımı sürdürülebilirlik açısından önem taşımaktadır. Farklı metalikmalzemelerin birlikte kullanımı, her iki malzemenin birleştirilebilme kabiliyetine bağlıdır vebirleştirilebilirlik kabiliyetinin analizi için deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada,Hardoks500 ve St52 (S355) çeliğinin farklı akım ve voltaj parametreleri kullanılarak GMAK (Gaz MetalArk Kaynağı) yöntemiyle kaynak edilebilirliği araştırılmıştır. İki farklı çelik alaşımının kaynakedilebilirliği çekme testi, mikro sertlik ölçümü, SEM ve mikro yapı görüntüleme teknikleri ileincelenmiştir. Kaynaklanmış numunelere çekme deneyleri uygulanmış, elde edilen grafiklerde oluşankritik noktalar ve numunelerin deformasyon karakteristikleri, belirlenen giriş parametrelerine göredeğerlendirilmiştir. Numunelerin mikro sertlik değerleri Vickers (HV) sertlik ölçme yöntemine göreölçülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre; düşük akım ve voltaj değerlerinde Hardoks500 ile St52malzemesinin kaynak edilebilirlik kabiliyetinin düşük olduğu ve sertlik dağılımının düzensiz bir şekildegerçekleştiği belirlenmiştir. Yüksek akım ve yüksek voltaj değerlerinde çekme eğrilerinin daha kararlıdavranış ortaya koyduğu ve homojen bir sertlik dağılımı gerçekleştiği belirlenmiştir.Öğe Investigation of joining methods of honeycomb composite panels used in structural elements of aircraft cabin units(2021) Erhal, Aslan Kahraman; Kılınçarslan, Sena Kabave; Korkmaz, Şeyma; Çetin, M. HüseyinThe design, material selection, manufacture and assembly of aircraft structural elements are critical issues in the aviation industry. This study aims to optimize the selection of joining methods of aircraft honeycomb panels by considering strength, cost, and weight parameters. Accordingly, panel type, panel thickness and joining methods were determined as input parameters, and fracture force, displacement, cost, and weight as output parameters. Tenon-mortise, double-sided bracket, single-sided bracket, and extrusion methods were investigated for L and T-type panels. Panel thicknesses were determined as 10 mm and 22 mm according to standards. Tensile test and finite element analysis were applied to the samples to examine their mechanical behavior. The weight and cost of the panels were determined by the process analysis. The obtained findings were optimized according to multi-criteria decision making and response surface analysis methods. In the optimization model, maximization of tensile strength and minimization of displacement, cost and weight was determined as the target function. At the end of the study, the optimum thickness value for both types of panels was determined as 22 mm, and the optimum joining method was tenon-mortise.Öğe Makine konstrüksiyonunda kullanilabilirlik için hastelloy c-22 süper alaşiminin aşinma direncinin kriyojenik işlem ile etkileşiminin incelenmesi(2022) Gül, Muhammed Salih; Gökkaya, Hasan; Kondul, Bilgehan; Çetin, M. HüseyinMakine konstrüksiyonunda kullanılacak parçaların aşınma, yorulma ve korozyon dirençlerinin yüksek olması önem taşımaktadır. Hastelloy C-22 süperalaşımı yüksek korozyon direnciyle dikkat çekmekte fakat aşınma dayanımının yetersizliği nedeniyle konstrüktif kullanımı sınırlı kalmaktadır. Bu çalışmada, Hastelloy C-22 süper alaşımına, aşınma direncini iyileştirebilmek amacıyla derin ve sığ kriyojenik işlem uygulanmıştır. Aşınma deneyi öncesi metalurjik karakterizasyon amacıyla XRD analizleri, sertlik ölçümü ve mikroyapı görüntülemesi yapılmıştır. Kriyojenik işlem uygulanmış numuneler, kriyojenik işlem uygulama sıcaklıklarında 24’er saat bekletildikten sonra oda sıcaklığına 6 saatlik bir sürede getirilmiştir. Oda sıcaklığına getirilen numunelere 200 ºC ‘de 2 saat süreyle temperleme işlemi uygulanmıştır. Isıl işlem sonrası yapılan sertlik ölçümlerinde, derin kriyojenik işlem uygulanmış numunenin sertlik değerinin %45 oranında, sığ kriyojenik işlem uygulanmış numunenin sertlik değerinin ise %14 oranında arttığı tespit edilmiştir. Aşınma deneyleri ASTM G133 standartına göre doğrusal olarak ileri geri hareket eden pim üzeri plaka (ball-on flat) tipi metoduyla, tüm numunelere 10 N, 20 N ve 40 N kuvvet uygulanarak 72 mm/s sabit kayma hızında toplamda 1000 m kayma mesafesinde gerçekleştirilmiştir. Aşınma deneyleri sonucunda, sığ kriyojenik işlemde %24, derin kriyojenik işlemde ise %44 oranında hacimsel kayıp gerçekleşmiştir.Öğe Yük vagonu bojisi tasariminda çok kriterli karar verme teknikleri ile malzeme seçimi(2020) Çetin, M. Hüseyin; Alvalı, Gülüstan TugçeDemiryolu araçlarının mekanik mühendisliği açısından en kritik parçası bojidir.Boji, masif yüklere maruz demiryolu araçlarının hareket, yük taşıma ve sönümlemeişlemlerini yerine getirir. Kaynaklı çelik konstrüksiyondan imal edilen bojilerde yapımalzemesi olarak karbonlu çelik malzemeler tercih edilmektedir. Bu çalışmada, bojimalzemesi için S235, S275 ve S355 malzemeler dikkate alınarak en uygun karbonluçelik alaşımının belirlenmesi amaçlanmıştır. Malzeme seçiminde; emniyet katsayısımaksimizasyonu, birim fiyat minimizasyonu ve kaynak edilebilirlikmaksimizasyonu hedef fonksiyonlar olarak dikkate alınarak optimizasyon problemimodellenmiştir. Modelin çözümü için çok kriterli karar verme yöntemlerinden olanTOPSIS ve VIKOR algoritmaları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar birinci derecedeen uygun malzemenin S355 çeliği, ikinci derecede en uygun malzemenin ise S275çeliği olduğunu göstermektedir. Ayrıca S355-S275 kombinasyonu ilegerçekleştirilecek konstrüksiyonun çok daha iyi sonuçlar vereceği belirlenmiştir.