Yazar "Şahbaz, Eray" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Mimarlık eğitiminde tarihi yapıların öğretilmesi için hiperortam araçlarının algısal bir yöntem olarak kullanılması(Karabük Üniversitesi, 2018) Şahbaz, Eray; Özköse, AysunBu çalışmanın amacı mimarlık eğitiminde tarihi yapıların atölye ortamında daha etkin öğretilmesi için hiperortam destekli algısal bir yöntem geliştirmektir. Çalışmaya eğitim alanında en çok kullanılan teknoloji bazlı üç yöntem olan sanal gerçeklik (SG), simülasyon ve oyun destekli öğrenme yöntemleri dahil edilmiştir. Zira söz konusu yöntemler her ne kadar diğer eğitim türlerinde etkin şekilde kullanılsa da mimarlık eğitiminde bu konudaki çalışmalar henüz yenidir. Çalışma kapsamında ilk olarak örnek bir tarihi yapı seçilmiş ve bu yapının bilgisayar teknolojileri yardımıyla anlatılmasına yönelik 3 yöntem geliştirilmiştir. Bu yöntemlerden ilki 3 boyutlu simülasyon programı, ikincisi 3 boyutlu bir bilgisayar oyunu ve sonuncusu da sanal gerçeklik uygulamasıdır. Çalışma kapsamında geliştirilen yöntemlerle geleneksel yöntemler olan sınıf ortamında ders anlatma ve yapıyı yerinde gezdirerek anlatma deney ortamında karşılaştırılmıştır. Deney çalışması için 15'er kişilik gönüllülerden oluşan toplam 5 grup oluşturulmuştur. Katılımcılar gerekli izinler alındıktan sonra Karabük Üniversitesi Mimarlık Bölümünden seçilmiştir. Bu gruplar kendilerine uygulanacak yöntemle uyumlu olacak şekilde SG, simülasyon, oyun, gezi ve sınıf grubu olarak adlandırılmıştır. Bu gruplara yapı hakkındaki hali hazırdaki bilgilerini ölçmek için ilk olarak bir deney öncesi testi uygulanmıştır. Ardından her gruba kendi yöntemleri uygulanmıştır. Daha sonra gruplara deney sonrası testi uygulanarak başarı düzeyleri yeniden ölçülmüştür. Deney sonucunda SG grubunun diğer gruplara göre genel olarak daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Simülasyon ve oyun grubu mimari tasarım ve bina bilgisi kategorilerinde başarılı olurken yapı bilgisi kategorisinde gezi grubunun gerisinde kalmışlardır. SG grubu ise simülasyon ve oyun grubunun aksine bu kategoride de kayda değer bir başarı farkı elde etmiştir. SG uygulamasının hem yapıyı yerinde gezmeye yakın bir tecrübe sunmasının hem de simülasyondaki etkileşimli yapıyı bünyesinde barındırmasının bu başarıda etkili olduğu düşünülmektedir. Deney sonuçları göstermiştir ki sanal gerçeklik tarihi yapıların öğretilmesinde algısal bir yöntem olarak rahatlıkla kullanılabilecek potansiyele sahiptir.