Yazar "Şimşek, Süleyman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Analysis of the effects of cetane improver addition to diesel on engine performance and emissions(2021) Şimşek, Süleyman; Uslu, SametThe high cetane number of the fuel used in diesel engines is extremely importantas it provides some improvements in combustion in the cylinder. Therefore, theaddition of cetane improver to diesel fuel has been highly preferred in recent years.In this study, the effects of 2-ethylhexyl nitrate (EHN) addition, a cetane improver,on compression ignition engine performance and emissions were analyzed atvarious engine loads. Four different fuels were used in the experiments as 100%diesel (D100), 99% diesel + 1% EHN (D99EHN1), 98% diesel + 2% EHN(D99EHN2) and 97% diesel + 3% EHN (D99EHN3). The results obtained fromthe experiments showed that the addition of 2-EHN positively affected the brakethermal efficiency (BTHE), hydrocarbon (HC) and carbon monoxide (CO) values,while the brake specific fuel consumption (BSFC), nitrogen oxide (NOx) andsmoke emission levels were negatively affected. With high engine load, 2-EHNsupplement marginally rises NOx emissions but significantly declines HC and COemissions. EHN addition had small impacts on BSFC. Compared to D100 fuel,the highest BTHE value was obtained by D99EHN2 fuel, with an increase of11.57% at 3000-Watt load value. With the D97EHN3 fuel, compared to diesel,HC emission decreased 60.61%, while CO emission decreased 31.25%. Theresults show that the 2-EHN cetane improver can be used successfully in a dieselengine.Öğe Fuzel yağı özelliklerinin iyileştirilmesi ve buji ateşlemeli bir motorda farklı sıkıştırma oranlarında kullanımının performans ve emisyonlara etkisinin incelenmesi(Karabük Üniversitesi, 2018) Şimşek, Süleyman; Özdalyan, Bülent; Saygın, HasanPetrol, temel enerji kaynaklarından birisi olarak insanoğlunun yaşamında çok önemli bir yere sahiptir. Ekonomide hemen her sektör, doğrudan ya da dolaylı olarak petrole bağımlıdır. Bu nedenle petrol piyasasında ve dolayısıyla fiyatında ortaya çıkan değişiklikler, oluşturdukları zincirleme reaksiyonlar aracılığı ile hem ülke, hem de dünya ekonomisi üzerinde olumsuz etkiler yaratmaktadır. Günümüzdeki enerji kaynaklarının sınırlı potansiyele sahip oluşu dünya enerji gereksinimini karşılama konusunda araştırmacıları alternatif yakıt araştırmalarına yoğunlaştırmıştır. İçten yanmalı motorlarda yakıt tüketimi, hava kirliliği ve çevre koşulları açısından benzine alternatif oluşturabilecek yeni ve yenilebilir enerji kaynaklarının önemi oldukça artmaktadır. Alkollerin motor yakıtı olarak kullanılması birçok araştırmacı tarafından ortaya konulmuştur. Bu çalışmanın amacı, buji ile ateşlemeli bir motorda petrol kökenli yakıt olan kurşunsuz benzine alternatif bir enerji kaynağı olarak şeker fabrikalarının etanol üretim proseslerinden yan ürün olarak elde edilen ve değerlendirilemeyen fuzel yağının iyileştirilmesi sonucunda yakıt olarak kullanılmasıdır. Fuzel yağının TÜBİTAK MAM araştırma laboratuvarlarında fiziksel ve kimyasal özellikleri yapılan deneylerde incelenmiş, içinde değerli alkolleri bulundurduğu görülmüştür. Fuzel yağının alternatif yakıt olarak kullanılabilmesi için benzine yakınlığı incelenmiş ve iyileştirme deneyleri yapılmıştır. Bu çalışmada, buji ateşlemeli bir motorda yüksek sıkıştırma oranlarında EPDK ve TS EN 228 standartlarına göre iyileştirilmiş fuzel yağının kullanılmasının motor performansı ve egzoz emisyonları üzerindeki etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Deneylerde dört zamanlı, tek silindirli, hava soğutmalı, 8/1 sıkıştırma oranına sahip, buji ateşlemeli bir motor kullanılmıştır. Deneyler dört farklı sıkıştırma oranında (8,0/1, 8,5/1, 9,12/1, 10,07/1) gerçekleştirilmiştir. Deneylerde yakıt olarak fuzel yağı benzin karışımları (F0, F10, F20, F30, F40, F50), kurşunsuz benzin ve fuzel yağı kullanılmıştır. Deneyler sabit bir hızda ve farklı yüklerde yapılmıştır. Deneylerden elde edilen veriler ile motor performansı ve egzoz emisyon değerleri grafiksel olarak çıkartılmıştır. Sonuçlar motorun orijinal çalışma parametrelerinde benzinden elde edilen veriler ile kıyaslanmıştır. Deney sonuçlarına göre yüksek sıkıştırma oranlarında iyileştirilmiş fuzel yağı kullanımının efektif verim, motor momenti değerlerini artırdığı ve özgül yakıt tüketimini azalttığı görülmüştür. Egzoz emisyonlarında hidrokarbon (HC) ve karbonmonoksit'in (CO) azaldığı, azot oksit (NOX) ve karbondioksit'in (CO2) arttığı tespit edilmiştir.