Yazar "Akçay, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Oto cam temperleme deney düzeneğinin kurulumu ve ısıtma-soğutma sürelerinin tayini için örnek bir uygulama(2011) Yazıcı, Hilmi; Akçay, Mehmet; Gölcü, Mustafa; Köseoğlu, Mehmet Fevzi; Sekmen, YakupOto cam temperleme işleminde, kalite ve üretim hızını etkileyen en önemli parametrelerden biri ısıtma diğeri ise ani soğutma işlemidir. Temperleme işleminde soğutma için harcanan enerji, ısıtma için harcanan enerjiden fazladır. Camın temper kalitesini etkileyen çok sayıda faktör olmakla birlikte genel olarak; camın fırında kalış süresi, ani soğutma süresi, H/D, S/D ve Re sayısı şeklinde sıralanabilir. Bu çalışmada, oto cam temperleme deney düzeneği kurularak ölçüm ve kontrol sistemleri hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca, farklı H/D oranlarında ani soğutma işleminde zamana bağlı olarak cam yüzey sıcaklığının değişimi elde edilmiştir. Deneylerde 5x5 cm ebatlarında, 4 mm kalınlığında cam kullanılmıştır. Ani soğutma işleminde kullanılan nozul çapı 8 mm olup, Re=30000 sabit tutulmuştur. Yapılan deneyler sonucunda, H/D=2 oranındaki soğutma süresinin H/D=10 oranındaki soğutma süresinden % 29,4 daha kısa olduğu görülmüştür.Öğe Oto cam temperleme işleminde farklı ısıtma ve soğutma sıcaklıkları için optimum akış karakteristiklerinin ve temper kalitesinin belirlenmesi(Karabük Üniversitesi, 2014) Akçay, Mehmet; Sekmen, Yakup; Gölcü, MustafaCam temperleme işleminde, ısıtma ve ani soğutma süreçlerinin hassas bir şekilde kontrol edilmesi ve uygulanması, temper kalitesi açısından oldukça önemlidir. Yapılan tez çalışmasında, özel olarak tasarlanmış olan prototip dikey fırın temperleme ünitesinde cam temperleme işlemi gerçekleştirilmiştir. Temperleme işleminin ani soğutma aşamasında, yüksek sıcaklıklardaki camların ani olarak soğutulması, üçgen dizilişli çarpan hava jetleri ile gerçekleştirilmiştir. Sıcak cam yüzeyine dik olarak çarpan hava jetleri ile cam plaka arasında gerçekleşen ısı transferi karakteristikleri ve temper kalitesindeki değişim incelenmiştir. Yapılan çalışma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada, camın fırın içersisinde üç farklı ortalama yüzey sıcaklığına kadar (Th=620, 650 ve 680°C) ısıtılması ve daha sonra da ani soğutma ünitesinde dört farklı ortalama yüzey sıcaklığına (Tc=400, 300, 250 ve 70°C) düşünceye kadar ani olarak soğutulması işleminde geçen süreler belirlenmiştir. Ayrıca, ani soğutma aşamasındaki ısı transferi karakteristikleri incelenmiştir. İkinci aşamada ise, farklı konfigürasyonlara göre temperlenen camların parçacık sayıları ve parçacık sayısına göre darbe dayanım enerjisindeki değişim incelenmiştir. Reynolds sayısı, 5000?Re?30000, nozul ile cam yüzeyi arasındaki mesafe H, nozul eksenleri arasındaki mesafe S olmak üzere; 2?H/D?8, 2?S/D?8 alınmıştır. Çalışmanın sonucunda, 6 mm kalınlığındaki düz camın temperlenmesi işleminde, minimum enerji tüketimi ile optimum temper kalitesinin elde edildiği konfigürasyonlar belirlenmiştir. Artan Reynolds sayısı ile ani soğutma sürelerinin kısaldığı, yerel ve ortalama Nusselt sayılarının ve ortalama parçacık sayısının arttığı görülmüştür. Soğutma sıcaklığının yüksek olması, ortalama parçacık sayısını düşürürken, ısıtma sıcaklığının yüksek olması ise ortalama parçacık sayısını artırmıştır. Anahtar Sözcükler : Oto cam temperleme, çarpan hava jetleri, ısıtma ve soğutma sıcaklıkları, Nusselt sayısı.Öğe Oto cam temperleme işleminde isitma ve soğutma sicakliklarinin ani soğutma süresine ve parçacik sayisina etkisi(2014) Akçay, Mehmet; Sekmen, Yakup; Gölcü, MustafaCam temperleme işleminde, ısıtma ve ani soğutma aşamalarının hassas bir şekilde kontrol edilmesi ve uygulanması, temper kalitesi açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada; özel olarak tasarlanmış prototip cam temperleme ünitesinde oto cam temperleme işlemi gerçekleştirilmiş, ısıtma ve soğutma sıcaklıklarına göre ani soğutma süresi ve parçacık sayısındaki değişim incelenmiştir. Standartların dışına çıkılmadan, cam temperleme sürecindeki enerji tüketimini minimum seviyede tutulabilmek için uygulanması gereken temperleme şartlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Üç farklı ortalama yüzey sıcaklığına (Th=620, 650 ve 680°C) kadar ısıtılan camlar, daha sonra dört farklı ortalama yüzey sıcaklığına (Tc=70, 250, 300 ve 400°C) düşünceye kadar ani olarak soğutulmuştur. Nozul ile cam yüzeyi arasındaki mesafe H, nozul eksenleri arasındaki mesafe S olmak üzere; 2?H/D?8, S/D=4 ve Reynolds sayısı Re=20000 alınmıştır. Yapılan çalışmaya göre; camın ısıtma sıcaklığının yüksek olması, parçacık sayısının da yüksek olmasına neden olurken, soğutma sıcaklığının yüksek olması ise parçacık sayısının düşük olmasına neden olmuştur. Soğutma sıcaklıkları Tc=70, 250 ve 300°C için ani soğutma süreleri arasında oldukça yüksek bir fark olmasına rağmen, parçacık sayıları arasındaki farkın düşük olduğu görülmüştür.