Yazar "Alkan, Faruk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Benzinli motorda yüksek sıkıştırma oranında saf metanolun yakıt olarak kullanılması(Karabük Üniversitesi, 2009) Alkan, Faruk; Çelik, BahattinYakıt fiyatlarının ve çevre kirliliğinin artması nedeniyle buji ateşlemeli motorlarda hidrojen, etanol, metanol, doğal gaz ve LPG gibi alternatif yakıtlar kullanılmaktadır. Metanol; oktan sayısının yüksek olması, egzoz emisyonlarının düşük olması, biokütle kaynaklar ve kömürden üretilebilmesi nedeniyle alternatif yakıtlar arasında önemli bir yere sahiptir. Motor performansını artıran en önemli parametrelerden biri sıkıştırma oranıdır. Yüksek sıkıştırma oranında oktan sayısı yüksek yakıtlarla çalışıldığında performans artırılabilir. Bu çalışmada yüksek sıkıştırma oranlarında saf metanol kullanılmasının motor performansı ve emisyonları üzerindeki etkisi deneysel olarak incelenmiştir.Deneylerde tek silindirli, dört zamanlı, buji ateşlemeli, sıkıştırma oranı değiştirilebilen bir araştırma motoru kullanılmıştır. Deneyler motorun 6/1 sıkıştırma oranında benzin ve saf metanol ile; 8/1 ve 10/1 sıkıştırma oranında saf metanol ile çalıştırılmasıyla gerçekleştirilmiştir. Deneyler sonucunda 6/1 sıkıştırma oranında metanol kullanılmasıyla benzine göre önemli bir güç kaybı olmadan CO, CO2 ve NOx emisyonlarında azalma olduğu belirlenmiştir. Sıkıştırma oranının 10/1'e kadar artırılmasıyla, metanol benzine göre %14 güç artışı sağlamıştır. Ayrıca CO, CO2 ve NOx emisyonlarında sırayla %37, %30 ve %22 azalma elde edilirken, HC emisyonunda %50 artış gözlenmiştir. Sonuçlar; motorlarda yüksek sıkıştırma oranında metanol kullanımının, motor performansını artırdığını ve emisyonları azalttığını göstermektedir.Öğe The use of pure methanol as fuel at high compression ratio in a single cylinder gasoline engine(Elsevier Sci Ltd, 2011) Celik, M. Bahattin; Ozdalyan, Bulent; Alkan, FarukThe methanol has greater resistance to knock and it emits lower emissions than neat gasoline. As single cylinder small engines have low compression ratio (CR), and they run with slightly rich mixture, their power are low and emission values are high. The performance can be increased at high CR if these engines are run with fuels which have high octane number. In this study, methanol was used at high CR to increase performance and decrease emissions of a single-cylinder engine. Initially, the engine whose CR was 6/1 was tested with gasoline and methanol at full load and various speeds. Then, the CR was raised from 6/1 to 8/1 and 10/1, gradually. The knock was not observed at the CRs of 8/1 and 10/1 when using methanol while the knock was observed at the CR of 8/1 when using gasoline. The knock was determined from the cylinder pressure-time curves. The results showed that some decreases were obtained in CO, CO2 and NOx emissions without any noticeable power loss when using methanol at the CR of 6/1. By increasing the CR from 6/1 to 10/1 with methanol, the engine power and brake thermal efficiency increased by up to 14% and 36%, respectively. Moreover, CO, CO2 and NOx emissions were reduced by about 37%, 30% and 22%, respectively. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.