Yazar "Ayaz, Nurettin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 21
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe E-ticarette tüketici satın alma karar süreci: salzburg-ankara örneği(2015) Gürbüz, Ahmet; Ayaz, Nurettin; Albayrak, MeteKüreselleşen dünyada, firmaların E-ticaret alanında başarılı olabilmeleri tutarlı stratejiler, yapılar ve sistemler geliştirebilmeleri, iç ve dış paydaşlarının çevresindeki değişiklikleri takip edebilmelerine bağlıdır. Mevcut ve potansiyel müşterilerin, firmaların dış paydaşlar olarak izlenmesi ve araştırılması önem arz eder hale gelmiştir. Bu araştırmada, E-ticaret yapan firma müşterilerinin satın alma karar sürecine yönelik bilimsel temelli yaklaşım ortaya çıkarmak, Avusturya'daki E-ticaret uygulamalarını Türkiye'ye taşımak, Türkiye'deki E-ticaret uygulamalarını Avusturya'ya aktarmak ve E-ticaretin gelişimine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaca yönelik olarak Eticarette farklı ülke vatandaşlarının satın alma karar süreci arasında benzerlikler ve farklılıkların ortaya çıkarılması için Ankara/Türkiye ve Salzburg/Avusturya bulunan 16 kadın E-ticaret kullanıcısıyla derinlikli mülakat yönetimi kapsamında görüşülmüştür. Fiyat uygunluğu, kullanışlılık, erişilebilirlik, hız, rahatlık, kolaylık ve maliyet boyutlarında tüketicilerin satın alma karar süreçlerindeki benzerlikler ve farklıklar tespit edilerek, E-ticaretin Türkiye'deki gelişimine yönelik öneriler sunulmuşturÖğe Ekonomik krizlerin turizm sektörüne olan etkileri üzerine bir inceleme(2016) Ayaz, NurettinEkonomik konjonktürdeki olumsuzluklara karşı oldukça duyarlı olan sektörlerden bir tanesi de turizmdir. Lüks, konfor, boş zamanı değerlendirme ve kültür gibi zorunlu olmayan ihtiyaçların karşılandığı turizm sektöründe ekonomik kriz dönemleri, lüks tüketimden uzak durma şeklinde ortaya çıkan sosyolojik eğilim nedeniyle, seyahati vazgeçilebilir bir ihtiyaç haline dönüştürebilmektedir. Bu çalışmada içerik analizi yöntemi ve doküman incelemesi kapsamında,1990 yılı sonrası Türkiye'de ortaya çıkan ulusal ve küresel düzeydeki ekonomik krizlerin turizm sektörüne olan etkilerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda ekonomik krizler (1994 Ekonomik Krizi, Kasım 2000 Ekonomik Krizi, Şubat 2001 Krizi, 2008 Ekonomik Krizi) sonrasında gelir, turist, tesis, oda ve yatak sayısının Türkiye turizmi üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları göstermiştir ki ulusal ekonomik krizlerin dış aktif turizmi olumlu yönde, turizm yatırım belgeli konaklama tesislerinin oda ve yatak sayılarını olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Küresel bazlı ekonomik krizlerin ise Türkiye'de turizm yatırım belgeli konaklama tesislerinin oda ve yatak sayılarının azaltması dışında olumsuz bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Çalışmanın gelecekte Türkiye'de ortaya çıkabilecek olası ekonomik krizlerde turizm sektörü için bir yol gösterici olması beklenmektedir.Öğe Kiş turizmine katilan yerli ziyaretçilerin seyahat davranişlari: erciyes kayak merkezi örneği(2017) Ayaz, Nurettin; Apak, Ömer CeyhunBölgesel bir kalkınma aracı olarak alternatif turizm kapsamında kış turizminin kullanılabilmesi için potansiyele sahip yörelere yönelik bilimsel araştırmalar önem arz etmektedir. Bu araştırmada, mevcut kış turizmi destinasyonlarının gelişim sürecine katkı sağlamak bağlamında kış turizmine katılan yerli ziyaretçilerin seyahat davranışlarının (motivasyon-memnuniyet) belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Kayseri ilinde bulunan Erciyes Kayak Merkezi'ni Aralık 2014Mart 2015 döneminde, kış turizmi amaçlı ziyaret eden 480 yerli ziyaretçiden, anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Veriler, yerli ziyaretçilerin seyahat motivasyonları (rahatlama, kendini geliştirme, huzur, sosyalleşme) ve seyahat memnuniyetleri (pist, alışveriş, güvenlik, konaklama, eğitmen, ulaşım) ilişkilendirilerek, seyahat motivasyonu ve seyahat memnuniyeti arasında anlamlı bir ilişkinin bulunup bulunmadığı test edilmiştir. Araştırma sonuçları kapsamında kış turizmine katılan yerli ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarının seyahat memnuniyetlerini orta düzeyde etkilediği ve kayak merkezlerinin gelişiminde ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarından yararlanılabileceği tespit edilmiştir. Kayak merkezi yöneticilerinin tüketici davranışı konusunda bilgilendirilmesi ve desteklenmesinin önemine dikkat çekilmiştirÖğe Kişilik tipleri ve fiyat algısı: yerli turistler üzerine bir araştırma(2021) Ayaz, Nurettin; Musellım, FatihTurist davranışı genel olarak demografik ve sosyoekonomik özellikler, ulusal kültür veya bireysel tercihler etrafında şekillenir. Bununla birlikte hala açıklanması gereken karmaşık bir süreçtir. Bu araştırmada yerli ziyaretçilerin turistik hizmetlere yönelik fiyat algısının kişilik tipleri ile ilişkilendirmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 2019 yılında Antalya destinasyonuna gelen 403 yerli turistten anket tekniği ile elde edilen veriler analiz edilmiştir. Verilerinin analizi kapsamında Antalya destinasyonu ziyaretçilerinin kişilik tipleri fedakar, dışa dönük, kullanılmaya yatkın ve baskın kişilik önceliğinde şekillendiği görülmüştür. Ayrıca ziyaretçilerin kişilik tiplerinin; fiyat algısını olumlu şekilde etkilediği tespit edilmiştir.Öğe Kolayda gıda ürünlerini satın alma davranışı üzerine bir araştırma: bardak mısır örneği(2015) Ayaz, Nurettin; Apak, Ömer CeyhunElde edilebilirlik ve düşük fiyatı nedeniyle tüketicilerin satın alma karar sürecinde kara kutularını çok fazla kullanmadan satın aldıkları ürünler kolayda mallar olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmada tüketicilerinin kolayda gıda ürünlerine yönelik satın alma davranışının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda bardak mısır satın alan 413 üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin bardak mısırın yararı hakkındaki bilgileri, hangi durumlarda bardak mısır satın aldıkları, bardak mısırın hijyen durumu konusundaki düşünceleri ve bardak mısır satın alma güdüleri incelenmiştir. Araştırma sonucunda tüketicilerin kolayda gıda ürünü satın alırken kara kutularına çok fazla başvurmadıkları, diğer kolayda mallarda olduğu kolayda gıda ürünlerini düşünmeden satın aldıkları belirlenmiştir.Öğe Kültürel miras alanları üzerine bir meta analizi: safranbolu ilçesi örneği(2018) Ayaz, Nurettin; Apak, Ömer Ceyhun; Sünbül, KübraMiras turizmi, geçmişin varoluşsal değerinin/değerlerinin (somut yapılar,soyut deneyimler, kültür ve gelenek) modern toplum için ticari bir etkinlikkaynağı olarak korunması esası üzerine kuruludur. Bununla birlikte birçokturizm çekim merkezi, sahip bulunduğu mirassal zenginliklerini korumadave gelecek kuşaklara aktarmada sıkıntılar yaşamaktadır. Bu sıkıntılarınaşılması sürecinde bilimsel çalışmalara vurgu yapılmakta ve destek olmasıbeklenmektedir. Ancak yapılan bilimsel çalışmalar, çoğunlukla birbirindenhabersiz, yazarın/yazarların kişisel görüşüne dayalı veya birbirine benzerbir görünüm sergilemektedir. Özellikle farklı disiplinlerde hazırlanançalışmalar, sadece kendi disiplini içerisinde kalmakta, diğer disiplinleresonuçları ulaşamamakta veya çok az ulaşmaktadır. Bu araştırmanın temelamacı Dünya Miras Listesi içerisinde yer alan ve kültürel bir değer olarakkorunması öngörülen Safranbolu ilçesinin turizmine yönelik farklıdisiplinlerdeki çalışmaları Meta Analizi kapsamında irdelemek ve mirasturizmi kapsamında destinasyonun geleceğine yönelik bir bakış açısıoluşturmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi kapsamında içerik analizitekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları göstermiştir kiSafranbolu; turizm, coğrafya, mimarlık, sanat tarihi ve sosyolojidisiplinlerinin ilgi alanı konumundadır. Kültürel mirasın korunması,sürdürülebilirlik, turizm planlaması, turizm çeşitlendirme, taşımakapasitesi, bilinç oluşturma, misafir kabul eden toplumun ve ziyaretçilerindüşünceleri çalışmalarda öne çıkartılmıştır.Öğe Local People Personality Types and Perception of Tourism in Rural Areas(Karabuk Univ, 2019) Ayaz, Nurettin; Parlak, UgurTourism is one of the important dynamic sectors that play a role in the development of the regions. However, attractiveness, accessibility, tourism operations and support of local people are essential for the development and sustainability tourism in a region. The aim of this study is to reveal the residents' perceptions towards tourism according to their personality in Ardahan and to contribute to the development of tourism in the region. In order to reach research purposes, the data was collected from 400 locals living in Ardahan using a questionnaire and the convenience sampling method was concluded that local people's personality types can be categorized in five dimensions as; extrovert, being prone to use, cold and lack of self-confidence. Besides, residents' perception towards tourism can be examined in three dimensions as positive impacts of tourism and negative social and environmental impacts of tourism. The results show that local people give importance positive impacts of tourism as well as negative environmental and social impacts. Moreover, in conclusion, extraverted locals are keen to support tourism.Öğe Milli eğitim şurası kararlarında mesleki eğitimin düşünsel yapısı ve turizm eğitimi(2015) Ayaz, NurettinBu araştırmanın amacı, Türkiye'deki mesleki eğitimin düşünsel yapısı içerisinde turizm eğitiminin gelişimi üzerine bir değerlendirme yapmaktır. Milli Eğitim Şurası kararlarının kaynak dokümanlar olarak kabul edildiği çalışmada mesleki eğitime yönelik gelişimler kronolojik ve sistematik bir şekilde irdelenmiş ve turizm eğitimine yönelik kırılma noktaları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada Türkiye'nin mesleki eğitim gelişim süreci, kronolojik olarak içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma bulguları sonucunda mesleki eğitimin gelişimine yönelik alınan kararlarda sistematik bir uyum bütünlüğü olmadığı ve turizm eğitimine yönelik sadece beş şurada karar alındığı tespit edilmiştir. Araştırmanın, gelecek dönemlerde düzenlenecek Milli Eğitim Şura'ları arasında sistematik bir bütünlük sağlama konusunda yol gösterici olabileceği düşünülmektedir.Öğe Online yiyecek ve içecek hizmetlerinde tüketicilerin tutum ve memnuniyetleri üzerine bir araştirma(2023) Ayaz, Nurettin; Turgut, UgurOnline yiyecek ve içecek ürünleri satın alma, özellikle genç nesil arasında yaygın bir uygulama haline dönüşmekte ve e-ticaret satışlarını her geçen yıl artmaktadır. COVID-19 pandemisiyle birlikte daha fazla tüketici tarafından çevrimiçi yiyecek-içecek hizmeti talep edilir hale gelmiştir. Bu süreçte, online tüketicilerin davranışları konusunda pazarlamacılara yol gösterici olabilecek bilimsel çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır. Bu araştırmada online yiyecek-içecek sipariş yöntemini kullanan tüketicilerin tutum ve memnuiyetlerine yönelik bilimsel temelli bir bakış açısı oluşturulması ve ilgili işletmelere destek sağlanması amaçlanmaktadır. Bu çerçevede Zonguldak ilinde online yiyecek-içecek hizmeti talep eden 471 tüketiciden anket tekniği kapsamında veri sağlanmış ve verilerin analizinde online yiyecek-içecek tüketicilerinin tutumlarını kullanım kolaylığı, algılanan fayda, algılanan güven ve hijyen algısı olmak üzere dört boyutta ilişkilendirdikleri ve memnuniyetlerini ise siparişin zamanında ve eksiksiz teslim edilmesi ile sipariş sonrası yaşanan olumsuzluklara karşı çözümler sunulmasıyla açıkladıkları görülmüştür. Bununla birlikte kullanım kolaylığı, algılanan fayda ve hijyen algısının tüketicilerin memnuniyetini etkilediği, algılanan güvenin ise online satın alma memnuniyetini etkilemediği tespit edilmiştir.Öğe A research on food safety knowledge and practices of tourism employees(2020) Ayaz, Nurettin; Acar, AyşegülThe aim of the study is to reduce potential risk of food safety practices at the level of tourismemployees and to raise awareness for appropriate food safety practices. In this research, theknowledge about food safety of individuals employed in food and beverage units for tourismpurposes, and observed food safety practices specific to Karabük, Bartın, Kastamonu and Sinopprovinces of Turkey are given. Quantitative and qualitative methods were used together in thisprocess. In the results of the study, the average food safety knowledge for employees wascalculated as 4.05.Öğe Restoran müşterilerinin beklentileri ve gıda güvenliğine yönelik tepkileri üzerine bir nitel araştırma(2018) Ayaz, Nurettin; Sünbül, KübraRestoran işletmelerini tercih eden yerli turistlerin beklentileri ve tepkilerinin ortayaçıkarılması amacıyla hazırlanan bu araştırma ile yiyecek içecek işletmelerini tercih edentüketiciler üzerine bir bakış açısı geliştirilmesi hedeflenmektedir. Türkiye turizmindeönemli bir varış noktası olan İzmir ili özelinde yiyecek ve içecek hizmetlerine yönelikyeni anlayışların geliştirilmesi açısından çalışma önem arz etmektedir. Bu amaçdoğrultusunda derinlikli mülakat yöntemi uygulanarak 20 yerli turist ile yüz yüze görüşmegerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analiz sonucunda yerli turistlerin restoranbeklentileri; fiziki yapı, ekipman ve malzeme, ambiyans, hizmet önceliğindeşekillenmiştir. Tüketicilerin beklentilerinde kaliteli hizmet sunumu, ekipman vemalzemenin temizliği öne çıkmıştır. Restoran tüketicilerinin tepkileri; servis elamanınaşikâyet, üst amire şikâyet, restorana bir daha gitmeme, yemeğin değiştirilmesini isteme,tanıdıklara tavsiye etmeme ve sosyal medyada paylaşım yapma olarak tespit edilmiştir.Tepkiler içerisinde yemeğin değiştirilmesini isteme ve servis elemanına sözlü uyarıdabulunma en çok başvurulan tepkiler olmuştur.Öğe Turist tipolojileri ve bilgi arama davranışı üzerine bir araştırma(2020) Ayaz, Nurettin; Gökmen, FatmaTurizmde özne konumunda olan ve sektörün varlık nedenini oluşturan turistlere yönelik araştırmaların önemi oldukça büyüktür. Özellikle tüketici davranışı kapsamında turistlere yönelik araştırmalar, mevcut turistlerin memnuniyetlerinin artırılması ve potansiyel turistlerin kazanılmasında oldukça yardımcıdır. Bu araştırmada farklı tipolojilere sahip bulunan turistlerin tüketici davranışı bağlamında seyahat kararları öncesi bilgi araştırmalarına odaklanılmış ve turist tipolojileri ile bilgi araştırma davranışı arasında anlamlı bir ilişkinin bulunup, bulunmadığı test edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Karabük iline bağlı olan Safranbolu ilçesine Mayıs-Eylül 2016 döneminde ziyaret gerçekleştiren 432 yerli turiste anket uygulanmıştır. Anket verilerinin analizi sonucunda Safranbolu ilçesine ziyaret gerçekleştiren yerli turistlerin tipolojilerinin araştırmacı turist, organize kitle turist ve maceracı turist olmak üzere üç boyutta şekillendiği tespit edilmiştir. Turistlerin seyahat öncesi bilgi araştırma sürecinde destinasyon genel özellikleri, ulaşım-konaklama imkanları, seyahat güzergahları, sağlık-güvenlik imkanları ve eğlence imkanlarına yönelik bilgi araştırmasına yöneldikleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda görülmüştür ki turist tipolojisi ile bilgi araştırma davranışı arasında düşük düzeyde bir pozitif bir ilişki (r=0,281) bulunmaktadır. Yerli turistlerin bilgi araştırma davranışında öncelikleri ulaşım ve konaklama imkanları, seyahat güzergahları, sağlık ve güvenlik imkanları, eğlence imkanları ve destinasyon genel özellikleri oluşturmaktadır. Ayrıca araştırmacı turistlerin organize kitle turistler ve maceracı turistlere göre daha fazla bilgi araştırması yaptıkları tespit edilmiştir.Öğe Turist tipolojisi ve seyahat memnuniyeti ilişkisi: ilgaz kayak merkezi örneği(2020) Ayaz, Nurettin; Sorgun, TayfunBu araştırmada kış turizmi kapsamında seyahate çıkan farklı tipolojilere sahip turistlerin tüketici davranışı kapsamında seyahat memnuniyetlerine odaklanılmış ve turist tipolojisi ile seyahat memnuniyeti ilişkisi incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Ilgaz Kayak Merkezi’ne ziyaret gerçekleştiren 547 yerli turistten anket ile veri toplanmıştır. Anket verilerinin analizi sonucunda kış turizmine katılan turistlerin tipolojileri; araştırmacı, maceracı, organize kitle ve başıboş turist olarak belirlenmiştir. Turistlerin seyahat memnuniyetleri; konaklama, güvenlik, eğitmen, pist, ulaşım ve alışveriş önceliğinde şekillenmiştir. Araştırmada sadece maceracı turist tipolojisi ile seyahat memnuniyeti arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki bulunduğu görülmüştür. Ayrıca Ilgaz Kayak Merkezi için öncellikli sorunlar ulaşım alt yapısı ve alışveriş imkanlarının yetersizliği olarak tespit edilmiştir.Öğe Turistlerin gıda güvenliği bilgisinin şikâyet etme davranışına etkisi(2019) Ayaz, Nurettin; Sünbül, KübraBu araştırmada restoran işletmelerinden yiyecek ve içecek hizmeti talep eden turistlerin şikâyet etme davranışına gıda güvenliği bilgisinin etkisi araştırılmaktadır. Bu çerçevede İzmir ilini ziyaret eden ve restoran işletmelerinden hizmet talep eden 532 yerli turistten anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Anket verilerinin analizi kapsamında yerli turistlerin gıda güvenliği bilgileri için çapraz kirlenme, kişisel hijyen, temizlik ve doğru pişirme/saklama olmak üzere dört boyut tespit edilmiştir. Yerli turistlerin şikâyet etme davranışları için ise şikâyet etme bilinci, şikâyet etme eğilimi, duygusal tepki, firmanın cevap verebilirliği, davranışsal tepki ve şikâyet yöntemi olmak üzere altı boyut belirlenmiştir. Araştırma sonucunda görülmüştür ki gıda güvenliği bilgisi ile şikâyet etme davranışı arasındaki ilişkiye yönelik basit doğrusal regresyon analizi kapsamında, gıda güvenliği bilgisinin şikâyet etme davranışını etkilediği belirlenmiştir.Öğe Turizm eğitiminin gıda güvenliği bilgisi ve davranışına etkisi(2018) Ayaz, Nurettin; Sünbül, Kübra; Türkmen, Büşra MeltemBu araştırmanın temel amacı, turizm öğrencilerinin gıda güvenliği bilgisi ile gıda güvenliği davranışları arasındaki ilişkiyibelirlemektir. Bu amaçla, Karabük, Bolu ve Sivas illerinde turizm eğitimi almakta olan 696 öğrenciye anket uygulanmıştır. Nicelikselbir yaklaşım benimsenen araştırmada değişkenler arasındaki ilişki ki-kare, korelasyon ve regresyon analizi kullanılarak test edilmiştir.Ayrıca verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, turizm öğrencilerinin gıda güvenliği bilgisiningıda güvenliği davranışını önemli ölçüde etkilediğini ortaya koymuştur. Çalışmada, turizm eğitim sürecinde gıda güvenliğiningeliştirilmesi için verilen gıda güvenliği eğitimlerinin niçin ve nasıl sorularını irdeleyebilecek şekilde verilmesi ve kontrol listeleriyleçalışma alışkanlığı kazandırılması önerileri sunulmuştur.Öğe Turizm işletmelerinde örgütsel güven ve örgütsel stres ilişkisi: mutfak departmanı işgörenleri örneği(2017) Ayaz, Nurettin; Batı, TanerEmek yoğun bir sektör olarak kabul edilen turizmde sunulan hizmetlerin kalitesinde işgörenler belirleyici bir role sahiptirler. Bu bağlamda turizm işletmelerinde başarılı bir takım çalışmasından söz edilebilmesi için işgörenler içinörgütsel güvenin sağlanması ve örgütsel stresin azaltılması önemli bir gerekliliktir. Bu araştırmada, yerli ve yabancı turistler için önemli bir varış noktası olan Safranbolu ve Amasra ilçelerindeki mutfak departmanı işgörenlerden elde edilen veriler kapsamında örgütsel güven ve örgütsel stres ilişkisi test edilmektedir. Bu amaç doğrultusunda 243 işgörene, Temmuz-Ağustos 2016 döneminde veri toplamak amacıyla anket uygulanmıştır. Anket verileri, örgütsel güven (çalışma arkadaşına güven, örgüte güven) ve örgütsel stres (bireysel, örgütsel) ilişkisi kapsamında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarınagöre mutfak departmanı işgörenlerinin örgütsel güvene yönelik düşünceleri ile örgütsel stres durumları arasında (r=-0,242; p=0,000) negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Mutfak departmanı işgörenlerininörgütsel güvenlerinin artırılması durumunda stres durumlarının azalabileceği tespit edilmiştirÖğe Öğe Türkiye’de kış turizmine yönelik yapılan çalışmalar üzerine bir meta analizi(2021) Ayaz, Nurettin; Apak, Ömer CeyhunAlternatif bir turizm çeşidi olarak kış turizmi; Türkiye’deki önemini yatırımlar, ağırlanan turist \rsayısı ve akademik çalışmalar boyutuyla her geçen gün artırmaktadır. Bu araştırmada Türkiye’de \rkış turizmine yönelik farklı disiplinlerdeki çalışmalar meta analizi kapsamında irdelenerek bir \rbakış açısı oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda Türkiye’deki kış turizmine yönelik \rçalışmaların nitel bulguları değerlendirilerek benzer ve farklı yönlerinin ortaya çıkarılması, \ryorumlanması ve yeni çıkarımlar yapılmasına odaklanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kış \rturizmine yönelik yapılan çalışmalar; turizm, coğrafya, mimarlık ve beden eğitimi disiplinlerinde \ryoğunlaşmaktadır. Çalışmalarda öne çıkan temalar ise ev sahibi toplumun ve ziyaretçilerin kış \rturizmine yönelik düşünceleri, sürdürülebilirlik, çevre düzenlemesi, iklim, turizm planlaması ve \rkırsal kalkınma boyutlarında şekillenmektedir.Öğe Yiyecek ve içecek işletmelerinde iş motivasyonun hijyen davranışına etkisi: işgörenler üzerine bir araştırma(2018) Ayaz, Nurettin; Aydın, ArzuhanBu araştırmada, yiyecek ve içecek hizmet birimlerinin işgörenleri perspektifinden iş motivasyonu ve hijyen davranışı sergileme ilişkisi üzerine bir anlayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda turizm işletme belgeli yiyecek ve içecek hizmet birimlerinde çalışan 250 işgörenden anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Verilerinin analizi sonucunda işgörenlerin iş motivasyonları; yönetici yaklaşımı, iş güvenliği, iş ortamı ve kendini gerçekleştirme boyutlarında şekillenmiştir. Hijyen davranışları ise gönüllü hijyen davranışı, hijyen bilgisi, zorunlu hijyen davranışı ve hijyen düşüncesi olarak tespit edilmiştir. İşgörenlerin iş motivasyonu ile uygun hijyen davranışı sergilemesi arasında orta düzeyde (r=0,551) olmak üzere pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Öğe Yöresel yiyeceklere yönelik gıda güvenliği algısı: mersin tantunisi örneği(2019) Ayaz, Nurettin; Türkmen, Büşra MeltemTüketiciler tarafından lezzet, tazelik, çeşitlilik, daha az çevresel etki, yerel ekonomiyi desteklemeve gıda güvenliğini artırma gibi nedenlerle öne çıkarılan yöresel yiyecekler, popülerliğiniartırmaktadır. Bu araştırmada tüketicilerin yöresel yiyecek satın alma nedeninin gıda güvenliğialgısına olan etkisine odaklanılmış olup Mersin iline özgü bir yöresel yiyecek olarak kabul gören“Mersin Tantunisi” özelinde tüketicilerin satın alma nedeninin gıda güvenliği algısına etkisininbulunup bulunmadığının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Mersinilinde Şubat- Mart 2017 döneminde yöresel yiyecek hizmeti sunan işletmeleri tercih eden 457tüketiciden veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Anket verilerininanalizi neticesinde tüketicilerin yöresel bir yiyecek olarak “Mersin Tantunisi” satın almanedenleri için dışsal faktörler, içsel faktörler, etnosentrizm (milliyetçilik) ve işletme imkânlarıolmak üzere dört boyuta ulaşılmıştır. Tüketicilerin Mersin Tantunisi’ ne ilişkin gıda güvenliğialgısı öncelikleri ise pişirme ve koruma, personel sağlığı, temizlik ve hijyen, kişisel hijyen veçapraz bulaşma şeklinde belirlenmiştir. Araştırmada tüketicilerin yöresel yiyecek satın almanedeninin gıda güvenliği algısını orta düzeyde etkilediği (r=0,482; p=0,000, p<0,001) tespitedilmiştir. Tüketicilerin Mersin Tantunisi satın alma nedenine yönelik alt boyutlardan sadecedışsal faktörler ve etnosentrizm alt boyutlarının gıda güvenliği algısında etkili olduğugörülmüştür.