Yazar "Candan, Ahmet Sait" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Overview to High School Students' Perceptions about Concepts of History Lesson(Karabuk Univ, 2013) Candan, Ahmet Sait; Kocer, OzkanThe aim of this work is to determine the high school students' perceptions about concepts of History lesson and to offer precautions to be taken to increase students' perception levels. The empirical data gathered from tenth grade students of different high school types of Zonguldak province. Two different tests, the concept success test and the concept matching test, which was prepared for the research applied to 767 students. The empirical data analyzed with SPSS statistical software. Frequency and percent statistics were used to determine the descriptive qualities of the students, average and standard deviation statistics were used to determine the students' concept success points, T-test one way Anova test and Chi- square test were used to investigate the level of concept matching and concept success test according to students' descriptive qualities. At the end of the work, the results of the research are displayed. The level of students' concept success and concept matching was very low and there was a significant differentiation at the success levels among high school types. The success level of vocational high school was quite low considering with the general high schools. In addition to this, there was a significant differentiation at the level of student's concept success and concept matching according to student's genders and settlements.Öğe Secondary School Students' Metaphors about the History Concept(Karabuk Univ, 2017) Candan, Ahmet Sait; Oztas, SezaiA metaphor is a figure of speech that refers to one thing by mentioning another thing via comparison, fictionalizing and expression. This study is revealing, in terms of metaphor concept, what the perceptions of the secondary school students with relate to History term is. Accordingly, comments of 160 students who are educating in secondary schools in Karabuk city center are referred. In this research, the secondary school students' perceptions about History term are tried to be determined via metaphors. The obtained data were analyzed with content analysis method by using the phenomenological pattern in terms of qualitative research method. As a result of this analysis, it has been revealed that metaphor is an effective factor in determining and expressing the perceptions of the secondary education students about History term.Öğe Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarina ilişkin görüşleri (karabük örneği)(2022) Berat, Gökhan; Candan, Ahmet SaitÖğrencilerin ilgi alanları, mizaç tipleri ve zihinsel gelişimlerinin farklı olduğu bir eğitim/öğretim ortamında öğretmen ve öğrencilerin en çok kullandıkları araçların başında ders kitapları gelmektedir. Günümüzde öğrencilerin, genelde tüm derslerde, özelde ise sosyal bilgiler dersinde aynı hazırbulunuşluk düzeyinde olmalarını beklemek büyük bir yanılgıdır. Bu bağlamda, diğer ders araç-gereçlerinin yoksunluğu ve eksikliğine rağmen, özellikle ders kitaplarının nitelikli fiziksel, eğitsel, görsel ve dil-anlatım özelliklerine sahip olmaları gerekmektedir. Bu araştırmada Ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitapları öğretmen görüşleri doğrultusunda fiziksel, eğitsel, görsel ve dil-anlatım özellikleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı İlköğretimde okutulmakta olan Sosyal Bilgiler ders kitaplarını fiziksel tasarım, eğitsel tasarım/içerik, dil/anlatım ve imla özellikleri ile ölçme ve değerlendirme bağlamında incelemek ve alanyazına bu konuda katkı sağlamaktır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Karabük il merkezinde ve Safranbolu ilçe merkezinde görev yapan 39 sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma betimsel nitelikli tarama modelinde yapılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden alan taraması “survey” yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, İlköğretim Sosyal Bilgiler ders kitaplarının bazı yönlerden yeterli olduğu; fakat öğrencilerin özellikle bilişsel gelişim düzeylerine uygunluk açısından önemli eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir.