Yazar "Candan, Selva Seza" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hekimlerin ilaç firmalarının tutundurma faaliyetlerini algılamasına yönelik bir araştırma: Karabük ili örneği(Karabük Üniversitesi, 2014) Candan, Selva Seza; Kılıç, Hicran ÖzgünerDünyada ve Türkiye'de sağlık için yapılan harcamaların büyük bir kısmını ilaç oluşturmaktadır. İlaç firmaları pazarlama hedeflerine ulaşabilmek için ilaç hedef kitlesine (doktorlar, eczacılar ve hastalar) çeşitli tutundurma faaliyetlerinden yararlanarak ulaşmaya çalışmaktadır. Bu çalışmanın genel amacı; ilaç firmaları tarafından gerçekleştirilen tutundurma faaliyetlerinin hekimler tarafından nasıl algılandığını tespit etmektir. Çalışmada; öncelikle pazarlama kavramı ve karması açıklanmaya çalışılmış, sonrasında ilaç firmalarındaki pazarlama ve tutundurma faaliyetleri açıklanmıştır. Çalışmanın son bölümünde hekimlerin ilaç firmalarının tutundurma faaliyetlerini algılamalarına yönelik bir araştırmaya yer verilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Analizlerin sonucunda; hekimlerin yoğun çalışma şartlarında ilaç firmalarının tutundurma faaliyetlerine zaman ayırıp önemsedikleri anlaşılmaktadır. Genel olarak, hekimlerin reçete seçimleri için en az ilaçların özellikleri ve bilimsel kaynaklar kadar ilaç mümessileri de önem taşımaktadır. İlaç firmalarının tutundurma faaliyetlerinin hekimlerin algılarında demografik özelliklerine göre farklılıklar oluşturduğu saptanmıştır. İlaç firmalarına müşteri odaklı strateji belirlemeleri ve birincil müşterileri olan hekimlerin ihtiyaç noktalarını birebir özel olarak belirleyip bu ihtiyaçlar doğrultusunda tutundurma faaliyetleri yapmaları önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Tutundurma, İlaç Sektörü, İlaç Pazarlaması, HekimÖğe Tüketicilerin Besin Destek Ürünlerini Satın Alma Eğilimlerinin Planlı Davranış Teorisi Kapsamında Araştırılması(2022-03-16) Candan, Selva SezaAraştırmanın amacı, tüketicilerin besin destek ürünleri satın alma eğilimlerini ve bu eğilimleri etkileyen faktörleri genişletilmiş PDT kapsamın da belirlemektir. Bu araştırmada, doğru tespitler ve çözümlemeler için; bir sağlık davranışı olan besin destek ürünleri ve tüketici davranışı olan satın alma davranışını bir arada yorumlayabilmek adına bu iki konuda da güvenilirliği ve analiz yeteneğinin gücü kanıtlanmış olan PDT modelinden faydalanılmıştır. PDT’nin tahmin gücünü arttırmak için, bu teoriyi oluşturan boyutlara, öz kimlik ve geçmiş davranış boyutları ilave edilerek genişletilmiştir. Araştırma anketi, detaylı literatür taraması yapıldıktan sonra ve bu çalışmalardan faydalanıp uyarlanarak, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini, Karabük ilinde yaşayan 18 yaş ve üzeri 567 kişi oluşturmuştur. Veriler yüz yüze görüşme tekniği ve internet ortamında anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 25 paket programı ile hesaplanmıştır. Öncelikle; açımlayıcı, doğrulayıcı, güvenilirlik, normal dağılım, frekans analizlerine tabi tutulmuştur. Sonrasında, oluşturulan 11 hipotezi test etmeye yönelik, tek yönlü varyans analizi, bağımsız örneklem t testi, yapısal eşitlik modeli ve lojistik regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda; PDT’nin değişkenleri olan tutum ve öznel norm, ayrıca modele eklenen öz kimlik ve geçmiş davranış boyutlarının besin destek ürünleri satın alma niyeti üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, niyetin besin destek ürünleri satın alma davranışı üzerinde yüksek düzeyde etkisinin olduğu görülmüştür. Algılanan davranışsal kontrol boyutunun ise, niyete bağlı olmadan direk olarak besin destek ürünleri satın alma davranışı üzerinde anlamlı ve güçlü bir etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçlarının işletmelere, pazarlama uzmanlarına geliştirecekleri stratejilerde ve bundan sonraki bilimsel çalışmalar için de araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.