Yazar "Gölcü, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Oto cam temperleme deney düzeneğinin kurulumu ve ısıtma-soğutma sürelerinin tayini için örnek bir uygulama(2011) Yazıcı, Hilmi; Akçay, Mehmet; Gölcü, Mustafa; Köseoğlu, Mehmet Fevzi; Sekmen, YakupOto cam temperleme işleminde, kalite ve üretim hızını etkileyen en önemli parametrelerden biri ısıtma diğeri ise ani soğutma işlemidir. Temperleme işleminde soğutma için harcanan enerji, ısıtma için harcanan enerjiden fazladır. Camın temper kalitesini etkileyen çok sayıda faktör olmakla birlikte genel olarak; camın fırında kalış süresi, ani soğutma süresi, H/D, S/D ve Re sayısı şeklinde sıralanabilir. Bu çalışmada, oto cam temperleme deney düzeneği kurularak ölçüm ve kontrol sistemleri hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca, farklı H/D oranlarında ani soğutma işleminde zamana bağlı olarak cam yüzey sıcaklığının değişimi elde edilmiştir. Deneylerde 5x5 cm ebatlarında, 4 mm kalınlığında cam kullanılmıştır. Ani soğutma işleminde kullanılan nozul çapı 8 mm olup, Re=30000 sabit tutulmuştur. Yapılan deneyler sonucunda, H/D=2 oranındaki soğutma süresinin H/D=10 oranındaki soğutma süresinden % 29,4 daha kısa olduğu görülmüştür.Öğe Oto cam temperleme işleminde isitma ve soğutma sicakliklarinin ani soğutma süresine ve parçacik sayisina etkisi(2014) Akçay, Mehmet; Sekmen, Yakup; Gölcü, MustafaCam temperleme işleminde, ısıtma ve ani soğutma aşamalarının hassas bir şekilde kontrol edilmesi ve uygulanması, temper kalitesi açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada; özel olarak tasarlanmış prototip cam temperleme ünitesinde oto cam temperleme işlemi gerçekleştirilmiş, ısıtma ve soğutma sıcaklıklarına göre ani soğutma süresi ve parçacık sayısındaki değişim incelenmiştir. Standartların dışına çıkılmadan, cam temperleme sürecindeki enerji tüketimini minimum seviyede tutulabilmek için uygulanması gereken temperleme şartlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Üç farklı ortalama yüzey sıcaklığına (Th=620, 650 ve 680°C) kadar ısıtılan camlar, daha sonra dört farklı ortalama yüzey sıcaklığına (Tc=70, 250, 300 ve 400°C) düşünceye kadar ani olarak soğutulmuştur. Nozul ile cam yüzeyi arasındaki mesafe H, nozul eksenleri arasındaki mesafe S olmak üzere; 2?H/D?8, S/D=4 ve Reynolds sayısı Re=20000 alınmıştır. Yapılan çalışmaya göre; camın ısıtma sıcaklığının yüksek olması, parçacık sayısının da yüksek olmasına neden olurken, soğutma sıcaklığının yüksek olması ise parçacık sayısının düşük olmasına neden olmuştur. Soğutma sıcaklıkları Tc=70, 250 ve 300°C için ani soğutma süreleri arasında oldukça yüksek bir fark olmasına rağmen, parçacık sayıları arasındaki farkın düşük olduğu görülmüştür.