Yazar "Kaseh, Khalid S Alabid Al" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Early İslamic civilization in Cyrenaica the first three centuries ofhijra(Karabük Üniversitesi, 2016) Kaseh, Khalid S Alabid Al; Kara, SeyfullahBurka şehri Mağrip ülkelerinde ki İslam devletlerinin doğu ve batısını birleştiren konumda olup her ikisi arasında köprü oluşturmuş ve İslam'ın temelini oluşturmaktadır. İmaretin merkezi İslam fetihlerinde önemli bir rol oynamış ve İslam Barqa'dan Afrika'dan Mağrip ve Endülüs'e yayılmıştır. İslam fetihleri aslında insanları doğru yola götürmeyi amaçlayan inançlı ve medeni yayılma operasyonu olup Yunanlılar, Romalılar, Bizanslar ve Farsların amaçları bir siyasi oluşum inşa etmek ve halkların varlıklarını sömürmenin aksine İslam'ın tek amacı halka tevhit inancını yaymak olmuştur. Fatihler, yapılan fetihlerde hâkim ve mahkûm arasındaki eşitliği savunarak, İslam ilkelerine önem vererek aslında herkesin hak ve görevler karşısında eşit olduklarını savunmuş ve geriye dönük bu duruma baktığımızda İslam öncesi tarihte hiçbir rejim bu şekli onaylamamıştır. Tüm bölgede kısa bir süre de İslam yayılarak, birçok kişinin İslam'a girmelerine ve Arapça öğrenmelerine etkili olmuştur. Müslümanlar, bölgede yaşayan halkların eski miraslarını korumuş hatta onları çıkarları doğrultusunda kullanmış misal olarak güvenliklerde birçok savaş kalesi, mescitler ve kaleler inşa edip bu günümüze kadar ayakta durması İslam medeniyetinin ne kadar güçlü olduğunun bir göstergesidir. Bu araştırmada Burka bölgesinde İslam fethinden Fatımi dönemine kadar tarihi, medeniyet ve tarihi eserler incelemiştir. Birinci bölümde Burka bölgesi tarihi, medeniyeti ve tarihi eserleri ile ilgili tarihçilerden ve gezginlerden bahsettiklerinden aldığımız özeti sunmuştuk. Eskiden Burka bölgesine beşli şehir anlamına gelen Antablos olarak anılmaktadır. Bunun anlamı ise İslam fethinden sonra Antabls adını almış daha sonra bölgenin şehirlerinden olan Burka adını almıştır. Bu tarihi ve coğrafi açıklamadan sonra bölge fetih edilmeden önceki durumuna göz atmamız gerekir, özellikle burada yaşayan halkların Romalılar ile farslar arasındaki dini çatışmaların halk açısından sıkıntı yaşadıklarını belirtmemiz gerekmektedir. Beş yıl gibi kısa bir süre devam eden Fars işgali Bizans tarafından geri alınmıştır. Bu halkın sıkıntıları Ukbe Bin Nafi komutanlığında, Amr Bin As Mısır valiliği ve Hz Ömer Bin Hattab hilafet dönemi hicri yılında bitmiştir. Ukbe Bin Nafi bölgeyi fetihte zorluklar yaşamamış ve bu bölgedeki yaşayanlar İslam'a verdikleri ahde sahip çıkmış ve o tarihten beri İslam'dan ayrılmayarak Burka din, halk ve medeniyet olarak Müslüman olmuştur. İkinci bölümde: Barqa'da ki İslami eserlere değindik. Müslümanlar Yunanlılar, Romalılar ve Bizansların yapılarından nasıl yararlandıklarını açıklayarak ilaveten mescitler, kaleler, surlar ve çarşılar inşa edilmesi daha sonra Burka ve Awjala eski cami, Ejdabya'da Elmoez kasrı ve Tocra kalesi gibi en önemli eski eserleri irdeledik. Müslümanlar, Romalılar yüzünden karşı taraftaki uzun sahil olması nedeniyle askeri, mimari ve güçlendirme mimarisine önem vermişlerdir. Üçüncü bölümde: İslam'dan önce halkın bileşenlerini dinleri ve dilleri ve İslam'a girdikten sonra dinlerini ve dillerinin nasıl değiştiği konusuna değinerek hatta Arapça diline nasıl hâkim olduklarını gözlemledik. Bunların nasıl bir İslam toplumuna dönüştüğünün temel nedenleri fatihlerin, mescitlerin, Rabatların ve zaviyelerin, ilim talebelerinin rolü büyük olmuş ve bunun sonucunda bölgenin görüntüsü Müslümanolmuştur. Dördüncü bölümde: Bölgenin tarım, sanayi ve ticari alanlar gibi ekonomik özelliklerini belirtmenin yanı sıra bölgenin sahilini çölüne ve İslami devletlerin doğu ve batısı arasında köprü durumunda, ticaret yolu olması sebebiyle konumunun önemini inceledik. İlaveten çarşılar ve mali işlemler sebebiyle İslam hilafeti hazineye önemli bir ekonomik kaynak olmuştur. Anahtar Sözcükler : Cyrenaica, Vandals, Arabizaition, Burqa, Conquest, Immunizing, Architectural