Yazar "Kaya, Göksel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Iki zamanli ters-doğru akişli benzinli bir motorun yanma analizi(2017) Kaya, Göksel; Özdalyan, BülentSchnürle tip iki zamanlı motorların kusurlarını ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilen süpürme yöntemlerinden biri olan ters-doğru akışlı tip süpürme yöntemi üzerine yapılan çalışmaların çoğu akış süreçlerinin geliştirilmesi ve motor performansının belirlenmesi ile alakalıdır. Bu güne kadar bu tip motorların yanma karakteristiklerine ilişkin hiçbir çalışma yayınlanmamıştır. Bu çalışmada, gerçek zamanlı bir yanma analizi sistemi, yanma değerlerinin çevrimiçi analizi ve verilerin toplanması için iki zamanlı ters-doğru akışlı benzinli bir motora deneysel olarak uygulanmıştır. Deneyler tam yükte, 1800 1/min'de ve ateşleme avansının ÜÖN'dan önce 16-24 ºKMA arasında 4 er birimlik adımlarla değiştirilmesi ile gerçekleştirilmiş ve silindir basıncı, kütlesel yanma oranı profili, ısı salınımı hızı ve indike verim değişimleri incelenmiştir. Bu verilerin analizi, maksimum indike verimi veren ideal yanma fazının tespitini mümkün kılar. Yapılan testler, test motoru için en ideal yanma fazının ateşleme avansının ÜÖN'dan önce 20 ºKMA'ya ayarlanması ile elde edildiğini göstermiştirÖğe İki zamanlı motorların egzoz emisyonlarının azaltılmasına yönelik bir tasarım değişikliği(2014) Özdalyan, Bülent; Kaya, Göksel-Öğe İki zamanlı ters-doğru akışlı buji ile ateşlemeli bir motorun tasarımı, imali ve performans testleri(Karabük Üniversitesi, 2017) Kaya, Göksel; Özdalyan, BülentYeni nesil iki zamanlı motorları geliştirmek için taze dolgu kaybı, düşük yükte düzensiz yanma ve egzoz emisyonlarının azaltılması gibi ele alınması gereken birçok problem vardır. En acil problemler, süpürme boyunca kısa devrenin sebep olduğu yakıt tüketimi artışı ve oldukça yoğun HC emisyonudur. İki zamanlı motorların bu kusurlarını ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilen süpürme yöntemlerinden biri de ters-doğru akışlı tip süpürme yöntemidir. Bu çalışmada, piyasada kullanılması mümkün olabilecek 97 cm3'lük iki zamanlı ters-doğru akışlı karbüratörlü buji ile ateşlemeli bir motor tasarlanmış ve imal edilmiştir. Motorun çevrim analizi teorik matematiksel model kullanılarak belirlenmiş ve yapılan deneylerle motorun yanma analizi, performansı ve egzoz emisyonları incelenmiştir. Teorik çevrim analizi için iki zamanlı ters doğru akışlı buji ile ateşlemeli bir motorun gerçek çevrim hesaplamalarını içeren termodinamiksel bir model geliştirilmiştir ve bu modele göre MATLAB programlama dilinde bir bilgisayar programı yazılarak motorun performansını ortaya koyan diyagramlar elde edilmiştir. Deneylerde öncelikle, motora uygulanan gerçek zamanlı bir yanma analizi sistemi ile yanma değerlerinin çevrimiçi analizi ve sayısal verilerin toplanması mümkün kılınmıştır. Yanma analizi deneyleri motorun ideal yanma fazını belirlemek amacıyla tam yükte, 1800 1/dk'da ve ateşleme avansının ÜÖN'dan önce 16-24 ºKA arasında 4 ºKA aralıklarla değiştirilmesi ile gerçekleştirilmiş ve silindir basıncı, kütlesel yanma oranı profili, ısı salınımı hızı ve indike verim değişimleri incelenmiştir. Daha sonra deneyler motor performans parametrelerinin belirlenmesi amacıyla, ideal ateşleme avansında, tam ve kısmi yüklerde, motor devrinin 1000 1/dk ile 2000 1/dk arasında 200 1/dk aralıklarla değiştirilmesi ile sürdürülmüştür. Son olarak motor 1800 1/dk'lık sabit hızda, tam ve kısmi yüklerde çalıştırılarak egzoz emisyon değerleri belirlenmiştir. Yapılan deneyler, test motoru için ideal yanma fazının ateşleme avansının ÜÖN'dan önce 20 ºKA'na ayarlanması ile elde edildiğini göstermiştir. 20 ºKA'lık optimum ateşleme avansı değeri için maksimum fren momenti 4,40 Nm olarak belirlenmiştir. Motor performans parametreleri, teorik analiz sonuçları ve deneysel verilerle kıyaslamalı olarak verilmiş ve deneysel sonuçlar klasik iki zamanlı bir motorun ve dört zamanlı bir motorun performans değerleriyle kıyaslanmıştır. Deney motorunun performans değerleri klasik iki zamanlı bir motordan üstün olup, dört zamanlı bir motorla rekabet edebilecek seviyededir. Deneylerden elde edilen veriler teorik analiz sonuçları ile uyuşmaktadır.