Yazar "Korkmaz, Murat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Convolutional Neural Networks in the Diagnosis of Cervical Myelopathy(Thieme, 2024-12-07) Korkmaz, Murat; Yllmaz, Hakan; Korkmaz, Merve DamlaObjective Artificial intelligence technologies have been used increasingly in spine surgery as a diagnostic tool. The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of the convolutional neural networks in the diagnosis of cervical myelopathy (CM) compared with conventional cervical magnetic resonance imaging (MRI). Methods This was a cross-sectional descriptive analytical study. A total of 125 participants with clinical and radiological diagnosis of CM were included in the study. Sagittal and axial MRI images in the T2 sequence of the cervical spine were used. All image parts were obtained as 8 bytes/pixel in 2 different categories, CM and normal, both in axial and sagittal views. Results Triple cross validation was performed to prevent overfitting during the training process. A total of 242 sample images were used for training and testing themodel created for axial views. In the axial view, the calculated values are 97.44% for sensitivity and 97.56% for specificity. A total of 249 sample images were used for training and testing the model created for sagittal views. The calculated values are 97.50% for sensitivity and 97.67% for specificity. After the training, the average accuracy value was 96.7% (±1.53) for the axial view and 97.19% (±1.2) for the sagittal view. Conclusion Deep learning (DL) has shown a great improvement especially in spine surgery.We found that DL technology works with a higher accuracy than other studies in the literature for the diagnosis of CM.Öğe EXPERIMENTAL ANALYSIS OF PID-CONTROLLED HEAT RECOVERY AIR HANDLING UNIT BY MACHINE LEARNING METHODS(Begell House Inc, 2023) Budak, Erhan; Korkmaz, Murat; Dogan, Ayhan; Ceylan, IlhanThe need for energy continues to increase rapidly all over the world day by day. The demand for energy is rising in developing economies and industrial production areas in these economies. Energy is one of the essential inputs for business areas. Today, most energy is used in buildings for the purpose of heating, cooling, and air conditioning. The problem with air-conditioning systems is that the airflow remains constant despite the change in the number of people in the interior areas. The interest of this paper is to explore how the thermal comfort and air quality of a cloud-based proportional integral derivative (PID)-controlled plate heat exchanger recovery air handling unit were investigated in a classroom environment. Depending on the variables of the temperature and humidity of the outdoor environment, the number of students in the classroom, and the amount of fresh air sent to the indoor environment, the temperature, humidity, and air quality values of the indoor environment were controlled. In line with the data received from the cloud-based system, indoor temperature and indoor air quality values were analyzed by using the machine learning methods separately, that is, support vector machine (SVM), Gauss process regression (GPR), regression trees (RT), and ensembles of trees (ET). In the experiment set, the class's CO2, temperature, and relative humidity values were compared with the R-2 values by machine learning methods when the air handling unit was started. As a result of the comparison, the R-2 value of the amount of CO2 was obtained from the GPR method at 99%, the temperature amount from the GPR method at 93%, and the relative humidity amount from the GPR method at 98%.Öğe EXPERIMENTAL ANALYSIS OF THE AIR HANDLING UNIT CAPABLE OF MODULATION CONTROL BASED ON CO2(2021-07) Korkmaz, Muratİnsanlar günümüzde yaşamlarının büyük bir bölümünü kapalı mekânlarda geçirmektedirler. Bu yüzden insanların yaşam şartları düşünüldüğünde, kapalı ortamlardaki iç hava kalitesinin önemi her geçen gün artmaktadır. Kapalı ortamlardaki iç hava kalitesini etkileyen unsurların başında CO2 miktarı gelmektedir. Bu çalışmada, plakalı ısı geri kazanımlı, %100 taze havalı ve karışım havalı çalışan bir klima santrali ile üniversitenin bir dersliğinde farklı öğrenci sayıları belirlenerek CO2 miktarındaki değişimler incelenmiştir. Aynı zamanda klima santralinin karışım damperi oranı değiştirilerek enerji tüketimindeki değişiklikler, klima santralinde kullanılan plakalı ısı geri kazanım ünitesinin verimliliği, yaz şartlarında klima santralinde kullanılan dış ünitenin enerji etkinlik oranı (EER) değerleri ve kış aylarında sistemin ısıtma verimleri hesaplanmıştır. Derslikte farklı öğrenci sayılarında (0,10,15,35,50,70) klima santrali çalıştırılmadığında, %100 taze havalı çalıştırıldığında ve %60 taze havalı çalıştırıldığında CO2 miktarı ölçümleri alınmıştır. Deneyler tamamlandığında klima santrali çalıştırılmadığında derslikte 70 öğrenci olduğunda CO2 miktarı 1350 ppm, 50 öğrenci olduğunda ise CO2 miktarı 1081 ppm ölçülmüştür. Klima santrali %100 taze hava ile çalıştırıldığında derslikte 70 öğrenci olduğunda CO2 miktarı 765 ppm, 50 öğrenci derslikte iken CO2 miktarı 682 ppm ölçülmüştür. Aynı zamanda klima santrali %60 taze havalı çalıştırıldığında 70 öğrenci derslikte iken CO2 miktarı 889 ppm, 50 öğrenci derslikte olduğunda ise CO2 miktarı 851 ppm ölçülmüştür. Deneylerde en az enerji tüketimi, derslikte öğrenci olmadığında ve klima santrali %60 taze hava ile çalıştığında 13,1 kWh olarak hesaplanmıştır. Deneylerde en fazla enerji tüketimi ise derslikte 70 öğrenci olduğunda ve klima santrali %100 taze hava ile çalıştırıldığında 15,8 kWh olarak hesaplanmıştır. Yapılan deney şartları ışığında klima santralindeki ısı geri kazanım enerji verimliliği ortalaması % 45,97 olarak bulunmuştur. Klima santralinde 35 öğrenci sınıfta olduğu şartlarda ekserji verimliliği %47, 50 öğrenci olduğunda ekserji verimliliği %45 ve 70 öğrenci olduğunda ise ekserji verimliliği %43 hesaplanmıştır. Aynı zamanda klima santralinin ısıtma verimi %55,5 ve yaz şartlarında sistemin EER ise 6,7 hesaplanmıştır.Öğe EXPERIMENTAL ANALYSIS OF THE AIR-HANDLING UNIT CAPABLE OF MODULATION CONTROL BASED ON CO2 CONTENT IN THE CLASSROOM(Begell House Inc, 2020) Korkmaz, Murat; Kaya, MetinPeople spend most of their lives indoors today. Therefore, the importance of indoor air quality increases with each passing day, particularly, when the current quality of life expectations is taken into consideration. One of the factors affecting indoor air quality is the amount of CO2 in the air. In this study, by using an air-handling unit (AHU) with plate heat recovery, the correlation of CO2 concentration variations based on the number of students present in a classroom of the university was evaluated. Also, alterations in the energy consumption, depending on the variable mixing unit ratios of AHU, were monitored. In the measurements, the measured CO2 concentration was at its highest level (1350 ppm) while the AHU was not active and 70 students were in the classroom. The CO2 concentration was 1087 ppm when 50 students were in the classroom. When the AHU was operated with 100% fresh air, the CO2 concentrations were 765 ppm and 682 ppm in the experiments with 70 and 50 students, respectively. Besides, when the AHU was operated with 60% fresh air, the measured CO2 concentration in the classroom was 889 ppm for 70 students, and 851 ppm for 50 students. In the experiments, the lowest energy consumption was calculated as 13.1 kW/h when there was no student in the classroom, and the AHU was operated with 60% fresh air. In the experiments, the highest energy consumption was calculated as 15.8 kW/h when there were 70 students in the classroom, and the AHU was operated with 100% fresh air.Öğe State primary school administrators perceptions as to the concept of time management(2015) Korkmaz, Murat; Çelebi, Nurhayat; Yücel, Ali Serdar; Aras, Göksen; Gürkan, AyçaBu araştırma, ilköğretim okullarında çalışan yöneticilerin zaman yönetimine ilişkin algı düzeylerini tespit etmeye yöneliktir. Bu araştırma genel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul- Bağcılar, Avcılar, Esenyurt ve Bahçelievler belediye sınırları içinde bulunan 249 ilköğretim okulunda çalışan 632 müdür ve müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından \"zaman yönetimi\" ile ilgili 5'li Likert tipinde geliştirilmiş olan 24 maddelik bir anket kullanılmıştır. Anketin Cronbach's Alpha iç tutarlık katsayısı 0,933'tür. Anketten elde edilen veriler, SPSS 20 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Zaman yönetimi ile ilgili açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre yöneticilerin zaman yönetimi algıları dört alt boyutta toplanmıştır. Bu alt boyutlar; \"zamanı planlama, zamanı değerlendirme, zaman yetersizliği ve kişisel ilişkiler\" olarak isimlendirilmiştir. Faktör alt boyutları ile bağımsız değişkenler olarak cinsiyet, okulda çalışan öğretmen sayısı, mesleki deneyim, okulda geçen yöneticilik süresi ve eğitim düzeyi arasında farklılıklara bakılmıştır. Buna göre iki gruplu karşılaştırmalarda t testi, ikiden fazla bağımsız grupların karşılaştırılmasında tek yönlü ANOVA ve anlamlı değişkenler için LSD testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yöneticilerin en fazla zamanını alan konular \"zamanı planlama\", en az zaman ayırdıkları konular ise, \" kişisel ilişkiler\" ile ilgilidir. Bu bulgular yapılan diğer araştırma bulguları ile de desteklenmektedir