Yazar "Yurt, Neslihan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anne baba tutumlarının okul öncesi çocuklarının sosyal değer kazanımlarına etkisinin incelenmesi(Karabük Üniversitesi, 2022) Yurt, Neslihan; Özyürek, ArzuBu çalışmada, anne-baba tutumlarının okul öncesi çocuklarının sosyal değer kazanımlarına etkisi incelenmiştir. Çalışmada ayrıca okul öncesi dönem çocuklarının sosyal değer kazanımıyla, çocuk ve anne-babaya ait bazı değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada, çalışma grubunu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 210 çocuk ve bu çocukların anneleri (n=210) oluşturmuştur. Çocuklara ilişkin veriler bireysel olarak ölçeğin uygulanmasıyla, anne-babalara ilişkin veriler ise annelerin doldurduğu ölçeklerle toplanmıştır. Veri toplamada "Kişisel Bilgi Formu", "Anne-Baba Tutum Ölçeği-ABTÖ A Formu", "Eşlerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği-EŞTÖ A Formu" ve "Okul Öncesi Sosyal Değer Kazanımı Ölçeği-SDKÖ" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, normallik dağılımları dikkate alınarak t Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon katsayısı ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, çalışma grubundaki çocukların orta üzeri düzeyde sevgi- hoşgörü, ortanın altında düzeyde saygı, işbirliği, sorumluluk, nezaket değerlerine sahip oldukları bulunmuştur. Çalışmada tek çocuğa sahip anneler baskıcı ve otoriter tutuma daha az sahipken çocuk sayısı arttıkça annelerin baskıcı ve otoriter tutumunun arttığı bulunmuştur. Çalışmada kız çocukların sevgi-hoşgörü değeri kazanımının erkeklerden daha fazla, saygı değeri kazanımının ise erkeklerden daha az olduğu bulunmuştur. Tek çocuk olanların nezaket değeri kazanımının kardeşi olan çocuklardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. Annelerin demokratik tutumu arttıkça çocukların işbirliği değeri kazanımının, babaların aşırı hoşgörülü tutumu arttıkça çocukların sorumluluk değeri ve genel olarak sosyal değer kazanımlarının, demokratik tutumu arttıkça çocukların nezaket değeri kazanımlarının arttığı bulunmuştur. Anne tutumlarının çocukların sosyal değer kazanımını yordamadığı, fakat babaların çocuklarına yönelik tutumları ve özellikle aşırı hoşgörülü tutumlarının, çocukların sosyal değer kazanımını yordadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Anne-Baba Tutumu; Okul Öncesi Dönem; Değer; Sosyal Değer KazanımıÖğe Ebeveyn tutumları ile okul öncesi çocukların sosyal değer kazanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2023) Yurt, Neslihan; Özyürek, ArzuBu çalışmada, ebeveyn tutumlarının okul öncesi çocuklarının sosyal değer kazanımlarına etkisi incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada, çalışma grubunu okul öncesi kurumlarında eğitimini sürdüren 210 çocuk ve bu çocukların anneleri (n=210) oluşturmaktadır. Çocuklara ilişkin veriler bireysel olarak ölçeğin uygulanmasıyla, anne-babalara ilişkin veriler ise annelere uygulanan ölçeklerle toplanmıştır. Veri toplamada Anne-Baba Tutum Ölçeği, Eşlerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği ve Okul Öncesi Sosyal Değer Kazanımı Ölçeğinden yararlanılmıştır. Veriler Pearson Koralesyon Katsayısı ve regresyon analiziyle incelenmiştir. Araştırma neticesinde, annelerin demokratik tutumu arttıkça çocukların iş birliği değeri kazanımının arttığı belirlenmiştir. Babaların aşırı hoşgörülü tutumu arttıkça çocukların sorumluluk değeri ve genel olarak sosyal değer kazanımlarının, demokratik tutumu arttıkça çocukların nezaket değeri kazanımlarının arttığı bulunmuştur. Anne tutumlarının çocukların sosyal değer kazanımını yordamadığı, fakat babaların çocuklarına yönelik tutumları ve özellikle aşırı hoşgörülü tutumlarının çocukların sosyal değer kazanımını yordadığı bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçlar alan yazın verileri ile tartışılarak anne-babalara, öğretmen ve araştırmacılara öneriler geliştirilmiştir.