Yazar "Zengin, Gözde" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kullanıcı beklentileri doğrultusunda genç odası tasarım kriterlerinin belirlenmesi(2019) Zengin, GözdeBu çalışmada genç odası mobilya tasarımı ele alınmış ve kullanıcı beklentileri anlaşılarak tasarımkriterleri belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler derinlemesinegörüşme tekniği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar, erkenergenlik dönemindeki 15 kız ve 15 erkek ile geç ergenlik dönemindeki 15 kız ve 15 erkek olmaküzere toplam 60 kullanıcıdan oluşmaktadır. Görüşmeler esnasında gençlerin genç odası ürünlerini neşekilde kullandıklarını anlamak için gençlerden bu ürünlerle “gündüz hayali” etkileşimine girmeleriistenmiştir. Yapılan analizler, gençlerin farklı kullanım alternatifleri olan, teknoloji ile uyumlu, kolayerişilebilir ve dar hacimlere çözüm getiren beklentilere sahip olduklarını ortaya koymuştur. Ürüngrubunun renklerinin değişebilmesi, dağınıklığı gizlemeye yardımcı olması, form olarak farklılaşması,ihtiyaç duyulduğunda depolama alanının artırılabilmesi ve dar hacimlere uygun tasarlanması kızkullanıcıların öncelikli beklentileriyken, erkek kullanıcıların öncelikli beklentileri teknoloji ile uyumlutasarlanmış ürünlerdir. Yaş faktörüne göre ise 15 yaş altı kullanıcıların daha kolay erişim özellikleriaradıkları bulunmuştur.Öğe Kullanıcı beklentileri doğrultusunda genç odası tasarım kriterlerinin belirlenmesi(Karabük Üniversitesi, 2018) Zengin, Gözde; Önür, SelahattinTasarımcı çoğu zaman tasarladığı ürünün potansiyel kullanıcısının ne tür beklenti ve ihtiyaçlara sahip olduğunu bilememektedir. Son dönemde, kullanıcılar beklenti ve ihtiyaçların tespitinde tasarım sürecine dahil edilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada kullanıcı odaklı tasarım açısından genç odası mobilya tasarımı ele alınmış ve kullanıcı beklenti ve ihtiyaçları anlaşılarak tasarım kriterleri belirlenmeye çalışılmıştır. Diğer mobilyalar yerine genç odası mobilyaları seçilmesinin nedeni; ergenlik dönemindeki gençlerin odalarından beklentileri ile ilgili çalışma sayısının yetersiz olmasıdır. Kullanıcıların genel beklentilerinin belirlenmesi, cinsiyet ve yaş farklılığının genç odası kullanıcı beklentilerine etkisi bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Nitel yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler derinlemesine görüşme tekniği ve araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla kullanıcılarla yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Katılımcılar odasını paylaşmayan, erken ergenlik döneminde olan 15 kız ve 15 erkek ile geç ergenlik döneminde olan 15 kız ve 15 erkek olmak üzere toplam 60 kullanıcıdan oluşmaktadır. Görüşmeler esnasında gençlerin genç odası ürünlerini ne şekilde kullandıklarını anlamak için gençlerden genç odası ürünleri ile günlük yaşamlarını birlikte hayal etmeleri ve bu ürünlerle "gündüz hayali" etkileşimine girmeleri istenmiştir. Bu doğrultuda elde edilen benzer cevaplar aynı grupta yer alacak şekilde kümeleştirilmiş ve bu kümelerin frekansları hesaplanmıştır. Yapılan analizler, gençlerin kullanıcıya farklı kullanım alternatiflerine izin veren, teknoloji ile uyumlu, kolay erişilebilir ve dar hacimlere çözüm getiren beklentilere sahip olduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyet faktörüne göre; kızların erkeklere göre odalarında daha fazla zaman geçirmelerine paralel olarak daha fazla beklentiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Ürün grubunun renklerinin değişebilmesi, dağınıklığı gizlemeye yardımcı olması, form olarak farklılaşması, ihtiyaç duyulduğunda depolama alanının artırılabilmesi ve dar hacimlere uygun tasarlanması kız kullanıcıların öncelikli beklentileriyken, erkek kullanıcıların öncelikli beklentileri teknoloji ile uyumlu tasarlanmış ürünlerdir. Yaş faktörüne göre ise 15 yaş altı kullanıcıların daha kolay erişim özellikleri aradığı bulunmuştur.Öğe Türkiye’de mobilya ve dekorasyon eğitiminde yazılan lisansüstü tezler üzerine bir araştırma(2021) Zengin, GözdeMobilya ve dekorasyon eğitimi araştırması; kullanıcıların, üreticilerin, sektörün ve çevrenin gerçek gereksinimlerinin anlaşılmasına ve çözümlenmesine yönelik bilgi toplayarak alana katkı sağlayan bilimsel çalışmadır. Bu araştırmalar mobilya eğitimi, mobilya-insan ilişkisi, kullanılan malzemelerde işlevsellik ve gerekli dayanım özellikleri, alternatif malzeme tasarımı gibi birbirinden farklı, fakat birbirine bağımlı yönlerin sentezlenmesine yönelik araştırmaları konu etmek durumundadır. Bu alanda yazılmış lisansüstü tezler, akademik anlamda mobilya ve dekorasyon eğitimi araştırmalarına önemli katkıda bulunmuştur. 2009 yılında alınan kararla lisans düzeyinde eğitimine son verilen mobilya ve dekorasyon eğitimi, ilerleyen yıllarda enstitü düzeyindeki öğrencilerini mezun ederek bu disiplinde lisansüstü araştırma yapmaya son vermiştir. Bu çalışmada Türkiye’de kuruluşundan bu yana yazılan tüm Mobilya ve Dekorasyon Eğitimi Lisansüstü tezleri incelenmiş ve değerlendirme için doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Tezler izin durumlarına, yazıldığı yıl ve üniversitelere, araştırma yaptığı alan ve konulara göre ele alınmıştır. Bu çalışma kapsamında 186 yüksek lisans, 40 doktora, toplam 226 tez değerlendirilmiştir. Mart 2020 sonrası sisteme yüklenen tezler bu çalışma kapsamında incelenmemiştir.