Yazar "Al-Mudhani, Ammar Yasir Mhmood" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ANALİTİK BİR ÇALIŞMA OLAN AL-MORADİ'NİN DİLBİLGİSİ KONSENSÜSÜ (ÖLDÜ: 749 AH)(2022-08-10) Al-Mudhani, Ammar Yasir MhmoodTezimin konusu olan el-Murâdî ‘de ( h. 749) Nahvî İcmâ isimli çalışmada, nahivcilerin üzerine ittifak ettikleri meselelerin hepsine yer verdim. Nahiv meselelerini tüme varım ve analitik yöntemlerine dayanarak ele aldım. Nahivcilerin görüşlerini, münakaşalarını tahlil ettikten sonra betimleyici metodu kullanarak daha uygun olan görüşü tercih ettim. Araştırmamızın hedeflerinden bahsetmek gerekirse onlar şunlardır: El-Murâdî’nin eserlerinde isimler bülümünde nahivcilerin çeşitli yerlerde ittifak ettikleri kısımların açıklanması, fiillerin bölümünde nahivcilerin ittifak ettikleri kısımların açıklanması. El-Murâdî’nin eserlerinde hangi boyutlarda nahivcilerin icma ettikler bölümün boyutlarının tespit edilmesi. Tezin önemine gelince Layık bir şekilde kendinden önce yazılan eserlerin literatürü tanıtması gerekmektedir. Nahivcilerin icma ettikleri konulara odaklanması gerekmektedir. Araştırmacı nahivcilerin ittifak ettikleri istediği konuyu kolayca ulaşması için ittifak ettikleri meseleleri de açıklaması gerekir. Bu çalışma El-Murâdî’nin el-Cene’d-dânî fî ?urûfi’l-me?ânî, Tav?î?u’l-ma???ıd ve’l-mesâlik bi-şer?i Elfiyyeti İbn Mâlik ve Şer?u Teshîli’l-fevâ?id ve tekmîli’l-ma???ıd (Şer?u’t-Teshîl) isimli üç eseri esas alınarak yapılmıştır. Başka eserlerine bakmaksızın ele alınmıştır. Araştırmanın çok geniş kapsamlı olmaması için ve eksiklik veya fazlalık olmadan nahivcilerin icma konusundaki yeterli bilgiyi elde etmek için bu yolu kullandık. Bu tezimde şu sonuçları ulaştık : İsimler sözün dayanağıdır. Bu sebeple araştırmanın başında zikredilmiştir. Fiiler ise cümlenin ikinci dayanağıdır. Fiiler de esneklik ve değişiklik gösterme özelliği vardır. Bu da fiillerin terkibinin ihtişamından ve bağlamının estetiğinden arapça konuşmanın akışını vermesini sağlamıştır. Harfler, sözün intizamını veren bağlantılardır. Bu da nahivcilerin eserlerinde özel bölüm ayırdıkları siyak fikrini ulaştırmakla bağdaşmaktadır. Fiiller ise, cümlenin dayandığı ikinci sütundur ve esneklik, dönüşüm ve değişim ile karakterize edilir.