Yazar "Polat, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Adaptation of teacher immunity scale to turkish: validity and reliability study(2023) Polat, Mustafa; Erdem, CahitThe literature on teacher identity has yet to fully succeed to address the relationship between personal and contextual factors of teacher identity. Therefore, researchers are attempting to come up with constructs that better account for teacher identity. Accordingly, teacher immunity is a new concept that is a construct teachers develop either productively or maladaptively to protect themselves from the ever-increasing stress and challenges in instructional environments. This study aims to adapt the Language Teacher Immunity Questionnaire (Hiver, 2017) to Turkish culture. Research data were collected from a sample of teachers from various branches working in public and private schools (n=357). The scale adaptation process consists of 20 consecutive steps offered by the researchers based on a comprehensive literature review. When linguistic equivalency was ensured, confirmatory factor analysis was performed for construct validity, and internal consistency was tested through McDonald’s Omega coefficients. After some modifications, the fit indices were above acceptable levels. Also, convergent and divergent validity were examined. According to the results, the Teacher Immunity Scale (TIS) in a 6-point Likert-type format consisting of 32 items gathered under seven factors preserved the original factor structure. This study offers a valid and reliable Turkish adapted form of TIS that can be used with teachers from all branches. Teacher immunity is an emerging concept in teacher identity research, and this adapted instrument allows researchers to research the construct in Turkish.Öğe An evaluation of in-service training curriculum for practitioners of english for academic purposes(2023) Uysal, Derya; Çalışkan, Sinem; Polat, Mustafa; Asmali, Mehmet; Çakmak, Fidel; Özkal, Nese; Güven, MeralThis study evaluated a draft curriculum designed in a preliminary study to help practitioners of EAP (English for Academic Purposes) overcome affective problems in higher education language classes. Participatory evaluation model was used to evaluate the draft curriculum practiced with six EAP practitioners in a SFL (School of Foreign Languages) at a state university in Türkiye. A sequential explanatory mixed methods approach was employed. While quantitative data were gathered via a questionnaire, qualitative data were gathered via open ended question test, semi-structured interviews, in-field notes of the curriculum practitioner and the participant observer, and self-reflections of the participants. Findings presented in line with the strengths and weaknesses of the draft curriculum demonstrated that four components of the draft curriculum (ojectives, learning experiences and materials, content and assessment and evaluation processes) functioned well. In addition, the weaknesses inspired the researchers to develop the draft curriculum. The current study contributes to institutional and national policies of in-service training for EAP practitioners. Developing a curriculum that targets a common problem represents an important innovation towards standardization in training EAP practitioners and fills in a crucial gap in the field of EAPÖğe An examination of the researches related to teaching styles measurement instruments(2016) Güven, Meral; Polat, Mustafa; Yıldızer, Günay; Sönmez, Tuğba; Yetim, NihanBu çalışmanın amacı eğitimcilerin benimsediği öğretim stillerine ilişkin olarak geliştirilmiş model ve ölçme araçlarından Türkiye'de hangilerinin, hangi sıklıkta kullanıldıklarının incelenmesidir. Bunun yanında Türkiye'de kullanılmayan ölçme araçlarının belirlenmesi ve kullanılan ölçme araçlarına ilişkin yapılmış geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yansıtılması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında doküman incelemesi yöntemi kullanılarak Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında bulunan 17 yüksek lisans ve doktora tezi ile Türkiye'de 2000---2015 yılları arasında ulusal hakemli dergilerde yayınlanmış 19 makale incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, uluslararası alanyazında 22 öğretim stili modeli ve bunlara dayanarak geliştirilen ölçme araçlarının bulunduğu; bunlardan beşininTürkçeye uyarlandığı görülmüştür. Bunun yanında Türkiye'de 3 farklı çalışmada ölçme aracı geliştirildiği ve bu araçların geliştirilme süreçlerinde, yurt dışında geliştirilen ölçme araçlarının model alındığı belirlenmiştir. Türkiye'de uyarlaması yapılan ölçme araçlarından araştırmalarda en çok kullanılanın Grasha Öğretim Stili Envanteri olduğu görülmektedir.Öğe Internationalization of Higher Education: Instructional Problems Experienced by Instructors who teach International Students and Their Suggestions for Solutions(Karabuk Univ, 2018) Eristi, Bahadir; Polat, Mustafa; Erdem, CahitThe aim of this study is to identify problems in the instruction process experienced by instructors teaching international students at English preparatory classes at tertiary level and their suggestions for the solution of the problems. To this end, data were obtained from 26 instructors, selected through criterion sampling, at the school of foreign languages at a state university to define problems experienced in the instruction of reading, writing, speaking and listening skills, the process of assessment and evaluation, classroom communication, behavior management and other related issues regarding international students. This is a qualitative and descriptive case study and a semi-structured interview form was used as data collection instrument, developed based on the research questions, consisting of six questions. The data were analyzed through descriptive analysis and reported with quotations. The research findings suggest that the highest number of problems are experienced in the issues of writing skill, speaking skill, assessment and evaluation, classroom management, reading skill and listening skill respectively. In addition, difference in the alphabet used, pronunciation problems, use of native tongue in lessons, problems in exam practices, discipline problems and absenteeism problems are mostly stated problem areas. Besides, the instructors also offered practical suggestions for the solution of the stated problems. It is expected that the results of the study will put forth the opinions of instructors at tertiary level who are significant stakeholders of the rapid internationalization process in higher education lately and who are also ignored in the literature and thereby contribute to development of practices in the field.Öğe Readiness, resilience, and engagement: Analyzing the core building blocks of online education(Springer, 2024) Polat, MustafaContemporary educational research has increasingly highlighted the necessity and significance of online education and its effects on student engagement and academic success. However, it's noteworthy that there is still a gap in the growing literature regarding the student-related factors that influence individuals' engagement and achievement in online education. This study sought to investigate the effects of students' online learning readiness in online learning engagement with the mediating role of academic resilience in this relationship. A cross-sectional survey design was employed based on the data from a total of 3550 undergraduates studying at state universities in six provinces across the eastern, central, and western regions of Turkiye. Structural equation modeling was conducted to estimate the complex relationships proposed in the model through AMOS 26. The findings demonstrated that students' online learning readiness has a moderate but statistically significant direct effect on engagement in online learning, as well as had a significant and moderate effect on academic resilience. Furthermore, the results indicated that academic resilience plays a crucial role as a significant mediator in the relationship between students' online learning readiness and online learning engagement. The current study also confirmed the conceptual model built on the variables that have notable impacts on students' academic achievement. This research, one of the first in its field, furnishes empirical evidence on a conceptualized set of relationships and offers insights for policy makers, curriculum developers and practitioners to consider the significant student-related factors in terms of design, development, and delivery of online courses.Öğe Science mapping the international knowledge base on the 21st century skills(2022) Polat, Mustafa; Erıstı, BahadırThere have been considerable efforts to define, conceptualize and specify the components of 21st century skills in the field of education since the first years of the new millennium. This article presents the results of a broad bibliometric review of research on 21st century skills by identifying the volume, growth trajectory, and geographical dispersion of studies, as well as bringing out the intellectual structure and topical foci of the existing knowledge production in this area. Bibliometric analysis was conducted to examine a total of 4096 articles published on this topic in Web of Science (WoS) indexed journals between 2000–2021. VOSviewer, WoS analytical tools, and Tableau software were used to analyze the data. The results of this analysis yielded five major Schools of Thought: \"New Literacies and Skills\", \"Teachers in the 21st Century”, \"Digitalization of Education”, \"Media and Communication\", and an \"Eclectic\" cluster. Furthermore, the co-occurrence keyword map revealed four topical foci: \"Media Literacy,” \"New Literacies and Digital Technologies in Education,” \"Digital Literacy and Competencies,\" and a \"Multidimensional\" cluster. This study adds nuanced evidence to the literature by providing a baseline for the patterns and characteristics of the knowledge base on 21st century skills.Öğe Studying Abroad: A Phenomenological Study of Lived Experiences of International Students in Turkey(Univ Louisiana Monroe, 2020) Kilinc, Ali Cagatay; Arslan, Kursat; Polat, MustafaInternationalization trends in higher education have become a significantly accentuated issue, and student mobility is considered one of the core components. This study focuses on investigating the lived experiences of international students at a state university in Turkey using a qualitative research method and phenomenological design. The research data were collected through semi-structured interviews in order to reveal the participants' experiences and their overall insight into studying abroad. Ten international students from various countries participated in the current study. The findings provide a rich description of the lived experiences of international students and their perceptions of studying abroad. Results of the data analysis yielded two major themes entitled Perceptions of being an international student: What does it mean? What have they experienced? and The assistance and challenges they have been through during their study.Öğe Supsky eğitim programı tasarımı modeli(2016) Selvı, Kiymet; Uysal, Derya; Polat, Mustafa; Akalın, Tuğba Sönmez; Köse, Canan; Yetim, Nihan\"Eğitimde program geliştirme\" ve \"eğitim programı tasarımı\" kavramları birbirine karıştırılan, birbirinin yerine kullanılan iki kavramdır. Bu durum, hem eğitim programı tasarımının adımlarının açık bir şekilde ortaya konulması ile ilgili çalışmaların yapılmasını olumsuz etkilemekte hem de \"eğitimde program geliştirme\" ve \"eğitim programı tasarımı\" kavramlarının kullanımında karmaşaya neden olmaktadır. Bu nedenle, çalışmada öncelikle eğitimde program geliştirme ve eğitim programı tasarımı kavramlarının benzer ve farklı yanları açıklanmış ve daha sonra bu kavramların birbirinin yerine kullanılması ile ilgili karışıklık giderilmeye çalışılmıştır. Bazı alan uzmanları program tasarım modellerini adım adım ortaya koymuş olsalar da program tasarım sürecinin adımlarını detaylı biçimde ortaya koyan sınırlı sayıda model vardır. Bu modeller program tasarımından çok program geliştirme modeli olarak adlandırılmıştır. Bu modellerden en yaygın olarak bilinenler Tyler Modeli, Taba Modeli, Taba&Tyler Modeli ve Saylor, Alexander& Lewis Modelidir. Program tasarım sürecinin aşamaları temel alınarak tasarlanmış olan SUPSKY Eğitim Programı Tasarımı Modeli; program tasarımı modeli olarak adlandırılması, tasarım süreçlerini detaylı bir şekilde açıklaması, program geliştirme ve program tasarımı arasındaki farkları ortaya koyması açısından alana katkı sağlayan bir çalışmadır. Nitel araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada, model tasarlanırken Geleneksel Delphi (Conventional Delphi) ve Politika Delphi (Policy Delphi) olmak üzere iki tür Delphi tekniğinden faydalanılmıştır. Çalışmada, görsellerle ve teorik açıklamalarla desteklenen modelin yapısı tartışılmıştırÖğe Türkiye’de uluslararasi öğrenci olma deneyimi: bir metafor analizi(2019) Erdem, Cahit; Polat, MustafaUluslararası öğrencilerin Türkiye’de uluslararası öğrenci olmadeneyimlerine yönelik algılarının belirlenmesi; öğrencilerin akademik,sosyal ve kültürel yaşantılarını etkileyen faktörlerin ortaya konulması veuluslararası öğrencilerin farklı demografik değişkenler bağlamındaaraştırmanın odaklandığı alana ilişkin algıları arasındaki farklılıklarınyansıtılması açısından kritik öneme sahiptir. Alanyazın incelemesindeuluslararası öğrencilerin Türkiye’de yaşadıkları eğitim deneyimlerininmetaforlar yoluyla belirleyen bir araştırmaya rastlanmamıştır. Buaraştırmada; Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerinTürkiye’de uluslararası öğrenci olmaya yönelik algılarının metaforlaryoluyla belirlemesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, nitel araştırmayöntemi kapsamında fenomenoloji deseninden yararlanılmıştır. Veriler2018-2019 akademik yılında Türkiye’de bir devlet üniversitesindeöğrenim gören 93 uluslararası öğrenciden toplanmıştır. Verilerintoplanmasında bu araştırma kapsamında araştırmacılar tarafındangeliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış bir form kullanılmıştır. Veri toplamaaracı yoluyla elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir.Metaforların dağılımı incelendiğinde, öğrencilerin büyük bir bölümününTürkiye’de uluslararası öğrenci olma deneyimine yönelik olumlu algılargeliştirdiği görülmüştür. Bununla birlikte sınırlı sayıda da olsa bazıöğrencilerin uyum sorunları, ekonomik sorunlar ya da dil sorunlarıyaşadıkları da belirlenmiştir. Diğer taraftan, metaforların dağılımlarınınkadın ve erkekler arasında önemli bir farklılık oluşturmadığı veTürkiye’ye yeni gelmiş uluslararası öğrencilerin ilk altı aydaki algılarının çoğunlukla olumlu olduğu ve hatta bu süre 12 aya yaklaştıkça olumlualgı oranının daha da arttığı ancak 12 aydan sonra olumlu algıların yeriniolumsuz algılara bıraktığı görülmüştür.Öğe Yabanci dilde dinleme kaygisi ölçeğinin geliştirilmesi(2018) Polat, Mustafa; Erıstı, BahadırBu araştırma, yabancı dil öğrenen bireylerin, yabancı dilde dinlemeetkinlikleri sürecinde yaşadıkları kaygı düzeyini belirlemek amacıylakullanılacak, geçerlik ve güvenirlik sınamaları yapılmış, özgün bir ölçmearacı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ölçek geliştirme süreci, iki farklıörneklem grubundan elde edilen verilerle, açımlayıcı faktör analizi (AFA)ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) çalışması yoluyla gerçekleştirilmiştir.Ölçeğin faktör yapısını belirlemek amacıyla gerçekleştirilen AFAçalışması, bir devlet üniversitesinin yabancı diller yüksekokulu İngilizcehazırlık sınıflarında, farklı kur düzeylerinde öğrenim gören ve amaçlıörnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiş 407öğrenciden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. AFA sonucunda,toplam varyansın %53.20’ini açıklayan üç faktörlü bir yapıyaulaşılmıştır. Toplam 18 maddeden oluşan ölçeğin iç tutarlık katsayısı ise.90’dır. Ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri, en yüksek .84 ve endüşük .50 olmak üzere değişkenlik göstermektedir. Ölçek faktörleri vefaktörler altında sıralanan maddeler, alanyazında dinleme kaygısına yolaçabileceği ifade edilen değişkenlerle önemli bir uyum göstermektedir.AFA’da ortaya çıkan üç faktörlü yapının test edilmesi amacıylagerçekleştirilen DFA çalışması, yabancı diller yüksekokulu İngilizcehazırlık sınıflarında, farklı kur düzeylerinde öğrenim gören, AFAçalışmasına katılmamış 215 öğrenciden oluşan ikinci bir örneklemgrubundan elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. DFA çalışmasında,alanyazında sıklıkla kullanılan ?2/df oranı, RMSEA, SRMR, GFI, NNFI,CFI ve IFI uyum indekslerinden yararlanılmıştır. DFA çalışmasısonucunda ortaya çıkan tüm değerler oldukça iyi düzeyde bir uyumunvarlığını göstermektedir. Üç faktörlü yapı, toplam varyansın %53.87’siniaçıklamaktadır. Ölçeğin iç tutarlık katsayısı ise .90’dır. AFA ve DFA çalışmalarıyla ulaşılan sonuçların işaret ettiği yüksek düzeyde uyum;ölçek bütünü, değişkenler ve faktörler bağlamında gözlemlenen içtutarlık katsayılarının istatistiksel olarak yüksek değerler alması,geliştirilen ölçeğin yabancı dilde dinleme kaygısının ölçülmesi amacıylakullanılabilecek, özgün, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunuortaya koymaktadır.