İşletme Fakültesi Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Linking gamers’ competitive spirit and in-game impulse purchase: The need for popularity as a mediator and social competence as a moderator(Elsevier BV, 2025-02) Cengiz, Hakan; Pouyan, Arezoo; Azdemir, HasanThis study investigated the effects of competitive attitudes on in-game impulse purchase behaviors, focusing on the mediating role of the need for popularity and the moderating effect of social competence. Data collected from 234 participants via broadcasters on Discord and Twitch platforms was analyzed using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The findings confirm that the need for popularity fully mediates the relationship between competitive attitudes and in-game impulse purchases. Moreover, social competence was found to moderate this relationship negatively, indicating that individuals with lower social competence are more influenced by their need for popularity when making in-game impulse purchases. These insights highlight the significant impact of social dynamics and individual psychological traits on consumer behavior in gaming environments. Furthermore, these results emphasize the ethical imperative for game developers to implement protective measures to safeguard consumers from the potential negative effects of in-game impulse purchases.Öğe Elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın bilişsel uyumsuzluk perspektifinden, tatmin ve tavsiye üzerindeki etkisi(2024) Işık, Ebubekir; Gökerik, MehmetAmaç- Araştırmanın temel amacı, öğrencilerin üniversite tercih öncesinde elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın (eWOM) faaliyetlerinden bilgi edinme amaçlı kullanımının, tercih sonrası bilişsel uyumsuzluğu nasıl etkilediğini anlamaktır. Tartışılan konular arasında eWOM’un bilişsel uyumsuzluk üzerindeki olası negatif ve anlamlı etkisine özellikle dikkat çekilmiştir. Yöntem- Araştırma 475 üniversite öğrencisi üzerinde anket çalışmasıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 21 ve AMOS 20 programları ile yapısal eşitlik modellemesi ile detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Bu analitik çerçeve, eWOM’un bilişsel uyumsuzluk, tatmin ve tavsiye arasındaki karmaşık ilişkileri değerlendirmek için güçlü bir temel sağlamaktadır. Bulgular- Araştırmanın bulguları, eWOM’un tercih sonrası bilişsel uyumsuzluğu azalttığını ve bu azalmanın tatmin ve tavsiye düzeyleri üzerinde negatif yönde anlamlı etkisinin olduğunu göstermektedir. Özellikle yüksek düzeyde tatmin olan bireylerin tavsiye etme eğiliminin artması, eWOM’un seçim süreci üzerindeki olumlu etkisini desteklemektedir. Tartışma- Araştırmanın tartışma bölümünde; elde edilen bulguların önemi vurgulanmakta, üniversite terci sürecinde bilgi kaynağı olarak eWOM’un üniversite tercih süreci sonrasında öğrencilerin bilişsel uyumsuzluk seviyesine etkileri değerlendirilmekte ve daha önce yapılmış olan araştırmalar ile karşılaştırmalar yapılmaktadır. Bu bağlamda öğrencilerin tercih sürecinde bilgi kaynağı olarak eWOM’dan faydalanmalarının tercih sonrası bilişsel uyumsuzluğun azaltılmasına olumlu etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçları, eWOM’un üniversite tercih sürecini yönetmede etkili bir strateji olabileceğini göstermektedir. Purpose – The study's main goal is to understand how students' use of electronic word-of-mouth marketing activities for information gathering before university choice affects cognitive dissonance after choice. Among the issues discussed, particular attention was drawn to the possible adverse and significant effect of electronic word-of-mouth marketing on cognitive dissonance. Design/methodology/approach- The research was conducted using a questionnaire survey on 475 university students. The data obtained were analyzed in detail by structural equation modelling with SPSS 21 and AMOS 20 programs. This analytical framework provides a strong foundation for evaluating the complex relationships between cognitive dissonance, satisfaction and recommendation of eWOM. Findings- The study's findings show that eWOM reduces post-choice cognitive dissonance and that this decrease has a negative and significant effect on satisfaction and recommendation levels. In particular, the increased tendency of delighted individuals to recommend supports the positive effect of eWOM on the choice process. Discussion- In the discussion section of the study, the importance of the findings obtained is emphasized, the effects of eWOM as an information source in the university preference process on the level of cognitive dissonance of students after the university preference process are evaluated, and comparisons are made with previous studies. In this context, it was concluded that students' utilizing eWOM as a source of information during the preference process positively reduced cognitive dissonance after preference. The study's results also suggest that eWOM can effectively manage the university preference process.Öğe Kurumsal sürdürülebilirlik analizi için bütüncül bir bakış açısı: BIST katılım sürdürülebilirlik endeksi hizmet sektörü şirketleri üzerine bir uygulama(2024) Ok, Şahay; Göktaş, FurkanAmaç – Sürdürülebilirlik gelecek nesillerin varlıklarını devam ettirebilmesi için gerekli olan kaynakları yok etmeden bugünkü neslin varlığını sürdürmesi olarak tanımlanabilir. Günümüzde işletmelerin sadece finansal performansları değil sürdürülebilirlik performansları da paydaşlar için göz ardı edilemez bir faktör haline gelmiştir. Bu çalışma BIST katılım sürdürülebilirlik endeksi hizmet sektörü şirketlerinin sürdürülebilirlik performansının analizini tek bir periyot bazında bütüncül bir bakış açısıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem – Bu çalışmada bir bulanık çok kriterli karar verme (ÇKKV) yaklaşımı olan Dayanıklı Teorik Bulanık Değerlendirme Sistemi (R-FES) kullanılmıştır. Ayrıca bazı temel yöntemlerin (Laplace, Wald ve Hurwicz kriterlerinin) çoklu karar matrislerine uzantıları, R-FES sonuçlarını karşılaştırmada kullanılmıştır. Bulgular – Çalışma kapsamında BIST katılım sürdürülebilirlik endeksi hizmet sektörü şirketleri analiz edilmiştir. Veriler Refinitiv Eikon veri tabanından alınarak objektif bir analiz yapılmıştır. 2019- 2021 periyotu için R-FES ile bulunan sürdürülebilirlik sıralaması; ENJSA, PGSUS, DOAS, THYAO, AKSEN, BIMAS, MPARK ve MAVI şeklindedir. Tartışma – Söz konusu şirketlerin R-FES ile elde edilen sürdürülebilirlik skorları nonnegatiftir ve toplamları 1’e eşittir. Bu skorlar sürdürülebilir portföy seçimi için girdi olarak kullanılabilir. Purpose – Sustainability can be defined as sustaining the existence of the present generation without destroying the resources necessary for future generations to continue their existence. Today, not only the financial performance but also the sustainability performance of enterprises has become a factor that cannot be ignored by stakeholders. This study aims to analyze the sustainability performance of BIST participation sustainability index service sector companies from a holistic perspective on a single-period basis. Design/methodology/approach – In this study, Robust Theoretical Fuzzy Evaluation System (R-FES), a fuzzy multi-criteria decision making (MCDM) approach, is used. In addition, the extensions of some elementary methods (Laplace, Wald, and Hurwicz criteria) to multiple decision matrices are used to compare the R-FES results. Findings – Within the scope of the study, BIST participation sustainability index service sector companies are analyzed. The data are taken from the Refinitiv Eikon database and analyzed objectively. The sustainability rankings found with R-FES for the 2019-2021 period are ENJSA, PGSUS, DOAS, THYAO, AKSEN, BIMAS, MPARK and MAVI. Discussion – The companies’ sustainability scores obtained with R-FES are nonnegative, and their sum equals 1. These scores can be used as input for sustainable portfolio selection.