Yazar "Koçoğlu, Cenk Murat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 22
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Demografik değişkenlerin kurumsal sosyal sorumluluk algisi üzerindeki etkilerine yönelik bir araştirma(2017) Koçoğlu, Cenk Murat; Aksoy, RamazanGünümüzde tüketicilerin yalnızca kendi karına odaklanan işletmeler yerine; toplumsal sorumlulukları yerine getiren işletmeleri tercih etmesi, kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin ön plana çıkmasını sağlamış ve iş dünyası ve akademi çevrelerince bu konuya verilen önem artmaya başlamıştır. Bu çerçevede, çalışmanın amacı, kurumsal sosyal sorumluluk algısının demografik değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemektedir. Ayrıca, katılımcıların kurumsal sosyal sorumluluğu nasıl algıladıkları da tespit edilmeye çalışılacaktır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre, katılımcıların gelirlerine, eğitim durumlarına ve mesleklerine bağlı olarak kurumsal sosyal sorumluluk algılamalarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda, işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri gerçekleştirirken, demografik değişkenlere de dikkat etmesi, kurumsal sosyal sorumluluğun daha olumlu olarak algılanmasını sağlayacaktırÖğe Destinasyona yönelik marka imajı ve marka sadakati ilişkisinde algılanan destinasyon kalitesinin aracılık rolü(2019) Koçoğlu, Cenk MuratBu araştırma, destinasyon marka imajı ve destinasyon marka sadakati arasındaki ilişkide algılanan destinasyon kalitesinin aracılık rolünü ortaya koymak üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, veri toplama yöntemi olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma evrenini Nevşehir destinasyonu ve bu destinasyona gelen yerli turistler oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre, Nevşehir’e gelen yerli turistler, destinasyon marka imajı ve destinasyon marka sadakatini orta seviyede olumlu değerlendirirken algılanan destinasyon kalitesini nispeten daha az olumlu değerlendirmişlerdir. Araştırmanın hipotezlerine yönelik sonuçlara göre, destinasyon marka imajı ile destinasyon marka sadakati arasında pozitif bir ilişki tespit edilirken, bu ilişkide algılanan destinasyon kalitesinin kısmi aracılık rolü olduğu belirlenmiştir.Öğe Determination of airline preferences of turkish citizens residing abroad in the context of ethnocentrism(2019) Koçoğlu, Cenk MuratConsumer ethnocentrism is the preference of domestic products due to economic interestand nationalism instead of purchasing foreign products. Within this framework, the purposeof the study is to determine ethnocentric tendencies of the Turkish citizens coming forholiday to Antalya and the effect of this tendency on domestic airline preference. On theother hand, it is aimed to analysis whether Turkish citizens’ ethnocentrism tendencies varyacross demographic attributes or not. Survey was conducted on 425 Turkish citizensresiding abroad and coming for holiday to Antalya. According to results, it was revealedthat Turkish citizens’ ethnocentric tendencies were medium level and their tendenciesvaried across demographic attributes. Within the frame of the main hypothesis of the study,it is ascertained that consumer ethnocentrism is a strong determinant of domestic airlinepreference.Öğe The evaluation of tourists’ online purchasing behaviors using technology acceptance model (tam)(2021) Koçoğlu, Cenk MuratToday, tourists increasingly purchase holiday packages online rather than traditional purchasingmethod. However, research give more importance to online travel purchasing and online purchasingbehaviors of tourists. In this context, the purpose of this study is to find out online holiday purchasingbehaviors of tourists using TAM and the relationships between purchasing behaviors of tourists withTAM. For this purpose, data were collected from 403 academic staff working at Karabük Universityusing a structured questionnaire. Results show that perceived ease of use, perceived usefulness andtrust had positive impact on e-purchase attitudes and intentions of tourists; while perceived risk hadnegative impacts. Therefore, tourism enterprises should organize their websites considering tourists’internet purchasing behaviors.Öğe Gastronomi çekiciliğinin gastronomi deneyimi ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkisi: amasya örneği(2023) Bilgili, Remzi; Koçoğlu, Cenk MuratBu çalışmanın amacı bir destinasyonun gastronomi çekiciliğinin, gastronomi deneyimi ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma binlerce yıllık tarihi ile UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici Listesinde yer alan Amasya’da gerçekleştirilmiştir. Araştırma evrenini Amasya’ya gelen yerli turistler oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri toplama yöntemi kullanılmış ve verilerin toplanmasında anket tekniğine başvurulmuştur. Örneklem grubunu 405 adet yerli turist oluşturmuştur. Elde edilen sonuçlara göre; gastronomi çekiciliği boyutlarının (özgünlük, bilinirlik, fiyat ve performans) gastronomi deneyimi ile tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca gastronomi deneyiminin tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkisinin de pozitif yönde olduğu tespit edilmiştir.Öğe Gastronomi imaj algısının destinasyona yönelik davranışsal niyetler üzerindeki etkisi(2022) Bakkaloglu, Fatih; Koçoğlu, Cenk MuratGastronomi kavramının bilinirliğinin artması ve yeni deneyimler yaşamak isteyen turistlerin alternatif turizm çeşitlerine yönelmesiyle gastronomi turizmine olan ilgi 2000’li yıllardan sonra artmıştır. Çeşitli turizm destinasyonları turizm faaliyetlerini genişletmek adına bölgeye ait gastronomi unsurlarını ortaya koymaya çalışmaktadır. Turistlerin seyahat tercihlerinde turizm destinasyonlarının gastronomi imajlarının bilinirliğinin artması ve turistlerin seyahat tercihlerinde bu imajın etkisinde kaldıkları bilinmektedir. Bununla beraber turistler gidecekleri yerlerde veya gittikleri yerlerde bazı davranışsal niyetler sergilemektedir. Bu davranışlar o destinasyondaki algılanan imajlara göre şekillenir. Turistler seyahat etmeden önce çeşitli kaynaklardan bilgi edinerek destinasyon imajını kavrar ve buna göre tercihlerini yaparlar. Turistler gittikleri destinasyonda katıldıkları etkinliklere, yaşadıkları deneyimlere göre bir davranışsal niyet oluşturur ve ileriki dönemlerde bu niyetler doğrultusunda tekrar aynı destinasyonu ziyaret etme davranışında bulunurlar. Bu çalışmada Kayseri ilindeki gastronomi imaj algısının Kayseri’ye gelen turistlerin davranışsal niyetleri üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Çalışmaya yerli ve yabancı toplam 442 turiste anket uygulanarak çalışma yapılmıştır.Öğe Impact of internet channel on the service cannibalization perception and the role of relative(2018) Acar, Ayşegül; Gökkaya, Samet; Koçoğlu, Cenk MuratThe purpose of this study is to examine the perceptions of sales agent representatives’ service cannibalization and its possible outcomes (effort, job satisfaction, job performance and job alienation) resulting from ICT especially internet adoption as an alternative distributional channel in tourism industry. In addition, causal relationships between these possible outcomes have been tried to be revealed. According to field studies carried out in 2016 with 387 group A sales representatives working in travel agencies that are members of TÜRSAB located in the European side of Istanbul, it was determined that the relational capital levels of the sales representatives were relatively low while the service cannibalization perceptions reached a moderate result. A regression analysis was conducted to test hypotheses established in the theoretical and framework of the research. Service cannibalization has been identified as a predictor of effort, job satisfaction, job performance and job alienation. Another result reached through the study is that the level of relational capital as a partial mediator between sales agent’s service cannibalization perception and its outcomes. At the end of the work, various suggestions were made to Travel Agencies.Öğe The influence of marketing mix elements on behavioral intentions towards the destination: the case of safranbolu(2023) Koçoğlu, Cenk Murat; Yasarsoy, EmrahThe aim of this research is to reveal the influence of marketing mix elements on the behavioral intentions of tourists visiting Safranbolu. Questionnaire technique was used in this research, which was designed as quantitative. Convenience sampling method, which is one of the non-random sampling methods, was preferred as the sampling method. Questionnaire forms were implemented to 511 domestic tourists in a face-to-face environment. As a result of the data obtained, it was determined that the participants found the products and services offered in the destination sufficient, they wanted to visit this destination again, and they found the prices of the products and services reasonable. Moreover, the participants stated that the package tours to Safranbolu are sufficient, they care about the qualifications of the employees and they find the local people hospitable. As a result of the regression analysis to determine the purpose of the research, it was determined that the product and human variables positively affected the behavioral intentions towards the destination.Öğe Kurumsal sosyal sorumluluk algisinin tüketici temelli marka denkliği bileşenleri üzerindeki etkisinin yapisal eşitlik modellemesi ile analizi(2017) Koçoğlu, Cenk Murat; Aksoy, RamazanBu çalışmanın amacı, kurumsal sosyal sorumluluk algısının tüketici temelli marka denkliği bileşenleriüzerindeki etkilerini belirlemektir. Bu çerçevede, çalışma TR81 Düzey 2 Bölgesi olarak ifade edilenZonguldak, Karabük ve Bartın illerindeki XYZ marka araçları tercih eden 357 tüketici üzerindegerçekleştirilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde elde edilen analiz sonuçlarına görekurumsal sosyal sorumluluk algısını oluşturan çalışanlara saygı, hayırseverlik faaliyetleri ve tüketicileresaygı faaliyetlerinin, tüketici temelli marka denkliği bileşenlerinden olan marka farkındalığı/çağrışımını, algılanan kaliteyi ve marka sadakatini önemli bir şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Busonuçlar çerçevesinde tüketici temelli marka denkliği algısını artırmak isteyen işletmelerin, kurumsalsosyal sorumluluk faaliyetlerine önem vermesi gerekmektedir.Öğe Müzelerde çocuklara yönelik uygulamaların ziyaretçi deneyimi kapsamında değerlendirilmesi: sivas arkeoloji müzesi(2020) Yumuk, Yurdanur; Koçoğlu, Cenk MuratGünümüzde müzelerin sergileme, koruma ve araştırma işlevlerinin yanı sıra ziyaretçi ile iletişim kurma işlevini de yerine getirdikleri görülmektedir. Özellikle bazı müzelerde çocuklar için çeşitli öğrenme ve eğlenme olanakları sağlayan uygulamalara ve etkinliklere rastlanmaktadır. Dolayısıyla, ziyaretçi deneyimi üzerinde yalnızca müzenin sahip olduğu fiziksel faktörler değil; ziyaretçilerle olan iletişim ve müze personelinin profesyonelliği gibi unsurlar da etkili olmaktadır. Sivas Arkeoloji Müzesi’ni ziyaret eden 18 yaş ve altı çocukların evreni temsil oluşturduğu araştırmada; müzenin ve müzedeki çocuklara yönelik uygulamaların ziyaretçi deneyimi kapsamında nasıl değerlendirildiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda müzenin sahip olduğu fiziksel koşulların genel olarak elverişli olduğu; ancak sergilenen eserlerle ilgili yapılan açıklamaların yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan müzede ziyaretçileri yönlendirebilecek, müze ve eserler hakkında kapsamlı bilgi verebilecek bir müze görevlisinin olmaması da eleştirilmiştir. Müzede düzenlenen etkinlikler arasında en fazla ilgi çeken etkinliğin sikke basımı olduğu ve müze ziyaretinin sosyalleşmeye, toplumla uyum sağlamaya ve en fazla da eğitime katkıda bulunduğu belirlenmiştir.Öğe Öğretmenlerin kültürel miras farkındalıkları ve deneyimleri üzerine bir araştırma: karabük ili örneği(2024) Gürel, Özgür İbrahim; Koçoğlu, Cenk MuratKültür, bir toplumun ahlakını, inançlarını, yaşam tarzını ve toplumla ilgili tüm değerini kapsamaktadır. Bu açıdan bakıldığında, her toplum hem kendi kültürünü hem de diğer toplumların kültürlerini merak etmekte ve ilgi duymaktadır. Özellikle kültürün nesilden nesile aktarılması, onun miras değerini ortaya koymakta ve öneminin daha da artmasına katkı sağlamaktadır. Bu önemden dolayı kültürel miras son yıllarda üzerinde önemle durulan bir kavram hâline gelmiştir. Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin, Karabük’te bulunan kültürel miras unsurlarına ilişkin farkındalık ve deneyim düzeylerinin tespit edilmesidir. Bu amaçla araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği ile 390 öğretmenden veriler toplanmıştır. Araştırmanın temel sonuçlarına göre; öğretmenlerin cinsiyet, yaş ve medeni durumlarına göre kültürel miras farkındalığı farklılık göstermezken; ikamet süreleri açısından kültürel miras farkındalığını farklı değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Diğer yandan başka bir sonuca göre; öğretmenlerin yaşları, medeni durumları, görev yaptıkları okul türleri ve bulundukları yerdeki ikamet süreleri açısından, kültürel miras deneyimini farklı değerlendirdikleri tespit edilirken; öğretmenlerin cinsiyetlerine göre böyle bir farklılığın olmadığı ortaya çıkmıştır. Culture encompasses a society's morals, beliefs, lifestyles, and all values related to that society. From this perspective, every society is curious about and interested in its own culture as well as the cultures of others. Particularly, the transmission of culture from generation to generation highlights its heritage value and contributes to its increasing importance. Due to this significance, cultural heritage has become a concept of great emphasis in recent years. The purpose of this research is to determine the awareness and experience levels of teachers regarding the cultural heritage elements in Karabük. For this purpose, data were collected from 390 teachers using a survey technique, one of the quantitative research methods. According to the main results of the research, while teachers' awareness of cultural heritage does not vary according to gender, age, and marital status, it was found that they assess cultural heritage awareness differently in terms of the duration of their residence. On the other hand, another result revealed that teachers evaluate their experience of cultural heritage differently based on their age, marital status, the type of school they work in, and the duration of their residence in that place, while no such difference was observed based on gender.Öğe Otel tercihleri kapsaminda fiyat algisi bileşenlerinin ilişkisi üzerine bir araştirma(2020) Koçoğlu, Cenk Murat; Yurt, Burcu ÇımenBu araştırma, otel tercihlerinde fiyat algısı bileşenlerinin rolünü ortaya koymak üzere gerçekleştirilmiştir.Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve veri toplama yöntemi olarak anket tekniğindenfaydalanılmıştır. Araştırma kapsamını Karabük ilinde görevli kamu çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmabulgularına göre, Karabük ilinde görevli kamu çalışanları, otel tercihlerinde ödedikleri paranın karşılığınıalmanın yanında harcadıkları para ile aldıkları hizmet arasında bir kıyaslama gerçekleştirdiği, ayrıca yüksekfiyatlı bir oteli tercih ettiklerinde fiyatı bir prestij göstergesi olarak algılamadıkları tespit edilmiştir.Araştırmanın hipotezlerine yönelik sonuçlara göre, fiyat-kalite ilişkisi ile hem prestij duyarlılığı hem de değerbilinci arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki varken, fiyat bilinci ile anlamsız bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Diğeryandan prestij duyarlılığı ile değer bilinci arasında zayıf negatif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Son olarakfiyat bilinci ile değer bilinci arasında ise pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlara göre otelmüşterilerinin fiyat algısı değişkenlerine özellikle önem vermesi gerektiği düşünülmektedir.Öğe Rekreasyonel aktivitelerde tüketiciyi motive eden faktörlerin yaşam doyumu üzerine etkisi: turistik bir ürün olarak offroad örneği(2021) Acar, Ayşegül; Yalçın, Yasemin; Koçoğlu, Cenk MuratBu çalışmada bireylerin boş zamanlarında gerçekleştirdikleri offroad aktivitelerine katılımını sağlayan motivasyon faktörlerinin yaşam doyumları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Alan araştırması olan bu çalışmada veriler, anket tekniği ile elde edilmiştir. Veriler kolayda örnekleme yöntemiyle Karabük ilinde offroad aktivitelerine katılan (n=150) bireylerden yüz yüze toplanmıştır. Çalışmada “Spor Tüketicilerinin Motivasyonu Ölçeği” ile “Yaşam Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin geçerliliği açıklayıcı faktör analizi ile değişkenler arasındaki ilişki t-testi, ANOVA testi ve regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde katılımcıların cinsiyetlerine, medeni durumlarına ve yaşlarına göre motivasyon faktörlerini değerlendirmeleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda bireylerin motivasyon faktörlerinin yaşam doyumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştırÖğe Research on determining the factors affecting hotel choice of families having children(2022) Koçoğlu, Cenk Murat; Türker, Nuray; Acar, AyşegülResearch on family purchasing decisions has increased in recent years. When families having children make holiday plans, they consider whether the destination, especially the accommodation enterprises, is suitable for a family holiday. The aim of this study is to determine the factors that affect the hotel choice of families having children. For this purpose, the research, in which a quantitative approach was adopted, was conducted on families with 5-11 aged children who spent a holiday in five-star hotels in Bodrum. The data were collected by a convenience sampling method. A structured questionnaire was used in the study and 400 people participated in the research. The results show that the most important issues for families in choosing a hotel are the “qualified staff” followed by “physical properties of the hotel”, “security”,“animation activities for children”, “amenities for children”, and “location of the hotel”. A significant relationship was also found between the variables according to gender, age, and educational level of the participants.Öğe Restoran işletmelerinde müşteri şikâyet davranışlarının analizi: ankara ilinde bir araştırma(2018) Koçoğlu, Cenk Murat; Kıycı, SuleGünümüzde yiyecek-içecek işletmelerinde rekabetin yoğunlaşmasıyla birlikte restoranlarmevcut müşterilerini en üst düzeyde memnun etmeye çabalamaktadırlar. Müşterimemnuniyeti oluşturmada müşteriyi anlamak ve istek ve ihtiyaçlarını önceden tahminedebilmek önem arz etmektedir. Bu sebeple müşteri dinlenmeli, şikâyetleri bilinmeli ve enkısa sürede çözüme kavuşturularak müşteri memnuniyeti sağlanması gerekmektedir. Buçalışmada restoran işletmeleri üzerinde müşteri şikâyet davranışı analiz edilmektedir.Çalışmada müşteri şikâyet davranışı ile cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi vegelir durumları gibi demografik özelliklerin ilişkisi bu değişkenler arasındaki farklılıklarverilerek tespit edilmektedir. Araştırma 604 restoran müşterisi üzerinde yapılmıştır. Eldeedilen veriler SPSS 22.0 paket programında analiz edilerek ki-kare testi yapılmıştır.Araştırma sonucunda; müşterilerin büyük bir kısmının herhangi bir şikâyet durumunda ilkolarak restoran yönetimine bildirdikleri, şikâyetleri neticesinde işletmenin geri bildirimdebulunmasından memnuniyet duydukları ve şikâyetlerinin çözüme kavuşmamasıdurumundaysa restoran tercihlerini değiştirmeyi düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıcamüşterilerin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi ve gelir durumları bağlı olarakşikâyet davranışlarının değiştiği tespit edilmiştir.Öğe The role of managers’ ethical leadership behaviour on hotel employees’ perception of organizational justice(2019) Koçoğlu, Cenk Murat; Yumuk, YurdanurPurpose – The purpose of the research is to reveal the role of managers’ ethical leadershipbehaviours on the employees’ perceptions of organizational justice in five-star hotels in Ankara.Design/Methodology/Approach – Quantitative research method was used and it was benefitedfrom questionnaire technique in data gathering in this study. Data was gathered by means of aquestionnaire from 398 participating employees working in 9 five-star hotel businesses inAnkara.Findings: It was determined that managers exhibited behaviours within the framework ofethical principles and this situation affected the employees’ perception of justice positively inthe organization. Also, it was suggested that ethical leadership behaviour affected distributivejustice mostly.Discussion – It is thought that the research will make contributions to hotel managers abouthuman resources management. The important limitation of the research constituted that it wasonly conducted on the hotel employees in five-star hotels in Ankara. For future researches, itwill be beneficial that determining different destinations and tourism establishments asapplication field will provide opportunity for evaluate the topic thoroughly.Öğe Safranbolu’da sürdürülebilir turizm gelişmesine yönelik yerel halkın tutumları(2020) Koçoğlu, Cenk Murat; Saraç, Ömer; Batman, OrhanBu araştırmanın temel amacı, Safranbolu’da yaşayan yerel halkın sürdürülebilir turizmgelişimine yönelik tutumlarını ortaya koymaktır. Bir diğer amacı ise, sürdürülebilir turizmgelişimine yönelik boyutlar arasındaki ilişkilerin tespit edilmesidir. Araştırmada nicel araştırmayöntemi kullanılmıştır. Verileri elde edebilmek için anket tekniğinden yararlanılmış ve 390 adetanket toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde analizleri, faktör, karşılaştırmalı analizler,korelasyon ve tanımlayıcı istatistik tekniklerden yararlanılmıştır. Yapılan faktör analizisonucunda ortaya altı boyut çıkmıştır. Bunlar; çevresel sürdürülebilirlik, sürdürülebilirplanlama, ziyaretçi memnuniyeti, ekonomik fayda, yerel halka fayda ve sosyal maliyetlerdir. Buboyutlardan sadece sosyal maliyet algısı düşük çıkmıştır. Boyutlar arasında yapılankarşılaştımalı analizlerde ise çevresel sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir planlama haricindekiboyutların turizmden gelir sağlama durumlarına göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Boyutlar arasındaki regresyon analizine göre; sosyal maliyet dışındaki boyutlar kendi aralarındaanlamlı ve pozitif ilişki içerisindedirÖğe Turist yenilikçiliğinin yenilikçi otel tercihi üzerindeki etkisi(2020) Kıycı, Sule; Aksoy, Ramazan; Koçoğlu, Cenk MuratTuristlerin istek ve beklentilerinin sürekli değişmekte olduğu bir dünyadaişletmeler faaliyetlerini sürdürmektedirler. Turistlerin değişen taleplerinecevap verebilecek otel işletmeleri arasında da rekabet gün geçtikçeartmaktadır. Çevresel şartların sürekli değiştiği bir ortamda otelişletmelerinin rekabet edebilirliklerini arttırıcı bir yöntem olarak da yenilikuygulamaları görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, turist yenilikçiliğininyenilikçi otel tercihine etkisini incelemektir. Bu amaçla, araştırma otelişletmelerinin sundukları hizmetlerden faydalanmış 666 turist üzerindegerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, faktör analizi,basit ve çok değişkenli regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Elde edilenanaliz sonuçlarına göre, çalışmaya katılanların çoğunluğu sorgulayıcıkategorisinde olup, bunu sırasıyla; öncü, kuşkucu, yenilikçi ve gelenekçikategorilerinin takip ettiği görülmüştür. Araştırmanın hipotezlerinden biriolan, turist yenilikçiliğinin yenilikçi otel tercihini anlamlı ve pozitif yöndeetkilediği tespit edilmiştir. Turist yenilikçiliğinin alt boyutlarından fikirönderliği boyutunun da yenilikçi otel tercihini anlamlı ve pozitif yöndeetkilediği yapılan analiz sonucunda görülmüştür. Elde edilen bulgular, otelişletmelerinin başarılı faaliyetler yürütebilmesinin, turistlerin yenilikçilikeğilimine göre yenilik uygulamalarına ağırlık vermesine bağlı olduğunuortaya koymuştur.ÖzetTuristlerin istek ve beklentilerinin sürekli değişmekte olduğu bir dünyadaişletmeler faaliyetlerini sürdürmektedirler. Turistlerin değişen taleplerinecevap verebilecek otel işletmeleri arasında da rekabet gün geçtikçeartmaktadır. Çevresel şartların sürekli değiştiği bir ortamda otelişletmelerinin rekabet edebilirliklerini arttırıcı bir yöntem olarak da yenilikuygulamaları görülmektedir. Otel işletmelerinin rekabet etme gücünü eldetutabilmesinde ve performanslarını arttırmasında yenilik uygulamalarınınanahtar rol oynadığına, yenilikle ilgili yapılmış, birçok çalışmadarastlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, turistik ürün kullanıcıları olanturistleri düşünerek, turist yenilikçiliğinin yenilikçi otel tercihine etkisiniincelemektir.Araştırma otel işletmelerinin sundukları hizmetlerden faydalanmış 666turist üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anket yöntemi veritoplamak amacıyla kullanılmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birincibölüm katılımcıların demografik özelliklerini tespit etmeye yönelik sorularıkapsamaktadır. İkinci bölüm ise katılımcıların turist yenilikçiliği algısınıölçmek amacıyla 1977 yılında H. Thomas Hurt, Katherina Joseph ve ChesterD. Cook tarafından geliştirilmiş “Innovativeness Scale (IS)” olarak bilinen bireysel yenilikçilik ölçeğinden oluşmaktadır. Bu ölçek, 2010 yılında Kılıçerve Odabaşı tarafından Türkçeye uyarlanmış, geçerliği ve güvenirliği birçokaraştırmada değişik örneklemler üzerinde test edilerek kabul edilmiş 20değişkenli bir ölçektir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, faktöranalizi, basit ve çok değişkenli regresyon analizlerinden yararlanılmıştır.Elde edilen analiz sonuçlarına göre, çalışmaya katılanların çoğunluğusorgulayıcı kategorisinde olup, bunu sırasıyla; öncü, kuşkucu, yenilikçi vegelenekçi kategorilerinin takip ettiği görülmüştür. Araştırmanınhipotezlerinden biri olan, turist yenilikçiliğinin yenilikçi otel tercihinianlamlı ve pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Turist yenilikçiliğinin altboyutlarından fikir önderliği boyutunun da yenilikçi otel tercihini anlamlıve pozitif yönde etkilediği yapılan analiz sonucunda görülmüştür.Araştırma katılımcılarının turist (bireysel) yenilik puanlarının ortalaması65,53 olarak hesaplanmıştır. Bu puan araştırmaya katılan grubun, “ortadüzeyde yenilikçi” olduğunu göstermektedir. Elde edilen bu sonuç otelişletmelerinin yenilik faaliyetleri esnasında izleyeceği stratejileri belirlerkendikkate alması gereken önemli hususlardan biridir.Otel işletmelerinin başarılı faaliyetler yürütebilmesinin, turistlerinyenilikçilik eğilimine göre yenilik uygulamalarına ağırlık vermesine bağlıolduğunu ortaya koymuştur. Otel işletmelerinin rekabet edebilmekamacıyla; işletmelerini diğer mevcut işletmelerden farklı kılan özelliklerinivurgulaması gerekmektedir. Bu durumda işletmelerin yenilikler üreterekayırıcı özelliklerini ortaya çıkarmaları ile mümkün olabilmektedir. Genelolarak işletmelerde sunulmakta olan hizmetler birbirleriyle benzerlikgöstermektedir. İşletmeler bu durumun farkında olarak faaliyetleriniyürütmelidir. İşletmeler, yenilikleri desteklemeyi bir işletme kültürü olarakbenimsemelidir. İşletmeler çalışanlarını da sürece entegre ederek turistmemnuniyeti ve turistin işletmeye bağlılığını sağlayabilmelidir.Turistler tercih seçeneklerinin de artmasıyla “yeni ve eşsiz olana” sahipolmayı arzulamaktadırlar. Otel işletmelerinin de kişiselleştirilmiş ürünlerüreterek bu talebi karşılamaları gerekmektedir. Bu amaçla otel işletmeleribilgi paylaşımına ve ekip çalışmasına daha fazla önem vermelidir. Takımbilinci oluşturarak hizmette yeniliği kullanabilmelidir (Hu vd., 2009, s. 41).Turistlerin tercih edebilecekleri alternatif ürün seçenekleriniçeşitlendirmelidir. Turistler için her yenilik farklı bir tecrübeyi ifadeetmektedir. Otel işletmelerinin kullanacağı doğru tanıtım araçları veyöntemleri, turistleri yeni mal ve hizmetlere doğru çekebilecektir. Değişimeaçık turist, tercihlerini gerçekleştirirken yeniliğin sağlayacağı faydayaodaklanmaktadır. Hiç kimse hayatı boyunca sabit bir yenilikçilik davranışısergilememektedir. Otel işletmeleri iç ve dış müşteri merkezli çalışmaları iyiyönetmeleri gerekmektedir. Böylelikle turist memnuniyeti uzun vadedesağlanmış olacaktır.Turistlerin hizmetlerinden memnun kaldıkları otel işletmelerini tercih etmeolasılıkları yüksektir. Fikir önderleri kategorisinde yer alan turistler, ağızdanağıza pazarlama kanalıyla çevresindeki insanlara memnuniyetinianlatmaktadırlar. Tavsiyelerde bulunmaktadırlar. Böylece otel işletmelerineolan talebi arttırabilecektir. Bunun yanında; yenilikçi otel işletmeÖğe Turizm eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının itibar bileşenlerinin öğrencilerin memnuniyeti ve tavsiye etme davranışı üzerindeki etkisi(2018) Koçoğlu, Cenk MuratGünümüzde özellikle turizm fakültelerinin sayısının hızlaartması, bu kurumlar arasındaki rekabeti de artırmaktadır. Rekabette ve öğrenci tercihlerinde öne çıkmak isteyen turizm fakültelerinin kurumsal itibar düzeylerineözenle dikkat etmesi gerekmektedir. Kurumsal itibar bileşenlerinin öğrencilerin fakülte memnuniyetlerini ve fakülteyi başkalarına tavsiye etme davranışı üzerindeki etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesinde eğitim gören 330 öğrenciden anket tekniği ile veriler toplanmış ve yapısal eşitlik modellemesiyleanalizler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre, kurumsal itibarı oluşturan, eğitim kalitesi, duygusal cazibe ve vizyoner liderlik bileşenlerinin öğrencilerinfakülte memnuniyetini ve fakültelerini başkalarına tavsiye etme davranışını pozitif bir şekilde etkilediği belirlenmiştir.Öğe Turizmde küresel etik kodlarin uygulanma düzeyleri: turizm eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir araştirma(2018) Koçoğlu, Cenk Murat; Avcı, MuharremEtik, insanların değerlere dayalı kararlar verdiği bir süreçtir. Herkesin kendi değerlerine bağlıolarak, çeşitli durumları yorumladığı ve tepki verdiği içsel ve öznel bir dünyası vardır. DünyaTurizm Örgütünün 1 Ekim 1999 tarihinde; hızla gelişmekte ve artış gösteren uluslararası turistikhareketliliğin marka varış noktaları için en fazla yararı sağlaması ve bu faaliyetlerin ortayaçıkaracağı olumsuz çevresel ve kültürel sorunların en aza indirilmesi amacıyla turizmde küreseletik kodları bildirgesini kabul etmiştir. Bu çalışma temel olarak lisans düzeyinde turizm eğitimialan yükseköğretim öğrencilerinin turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerinialgılamalarının belirlenmesi ve bu turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerinialgılamalarının, yaş cinsiyet, uyruk ve etik kodları duyma durumuna bağlı olarak farklık gösteripgöstermediğini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu kapsamda Kastamonu ÜniversitesiTurizm Fakültesinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerine yüz-yüze, bırak-toplayaklaşımlarının uygulandığı bir yöntem ile anket uygulanmıştır ve toplanan veriler SPSS 22 ileanaliz edilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre öğrencilerin en fazla uygulanan olarak“Turizm hareketinde özgürlük” faktörünü gördüğünü, en az uygulanan olarak da “TurizmSektöründe Çalışanların ve Girişimcilerin Hakları” faktörünü görmüşlerdir. Diğer yandanöğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, uyrukları ve etik ilkeleri daha önce duyma durumlarına bağlıolarak, turizmde küresel etik kodların uygulanma düzeylerini farklı değerlendirdikleri tespitedilmiştir.